Op dit moment zit mijn zoontje van 7 maanden helemaal onder de waterpokken. Hij had vanmorgen 40.1 graden koorts (maar drinkt en plast goed en is niet suf, dus geen reden voor paniek) en die is na een zetpil gezakt naar 37.6 (laatste meting). Maar hij heeft er veel last van. Zit bijna de hele tijd heel zielig te jammeren en huilt tussendoor ook veel. Nu vroeg ik me dus af of we het ergste gehad hebben. Wie kan mij wat vertellen over hoe de waterpokken verlopen? Eerste vier dagen vóór zichtbare kenmerken is het al besmettelijk. Dan verschijnen de eerste blaasjes. Binnen een dag (?) zit het over het hele lichaam? Eerst bultjes, dan blaasjes, dan korstjes. worden alle bultjes blaasjes? Wanneer heeft het kindje het meeste last? Bij de eerste paar dagen, als het koorts heeft? Welke fase jeuk het meest? Wie kan mij wat meer inzicht in deze ziekte geven? Bedankt!
alle bultjes hebben in principe hetzelfde verloop. Alleen zie je het niet allemaal. Vaak gaan ze al open en komt er een korstje op voor je ziet dat t een blaasje was. Tot 6 dagen na het eerste bultje is het nog besmettelijk. Last hebben ze eigenlijk totaan het laatste bultje, ligt een beetje aan de jeuk die ze hebben. Wat hier goed geholpen heeft is havermout. Dit in een dichtgebonden washand en dan in een lauw badje. Helemaal met dit weer lekker! Dan komt er van de havermout een smurrie af en daarmee smeer je het huidje lekker in. Goed tegen de jeuk en pokjes drogen snel in. Hier was na anderhalve week helemaal weg, koorst maar 2 dagen gehad en verder geen last. Ik zeg zelf altijd goed veel drinken, dat is bij jezelf ook als je ziek bent. Je spoelt dan je lichaam schoon.
Bij mijn zoontje ontdekte ik het eerste blaasje op woensdag. Donderdag waren het er meer en zo bleef het toenemen tot zaterdag. Donderdag was hij niet lekker, vrijdag echt ziek, zaterdag en zondag ook. Vanaf maandag begon het beter te gaan. Toen is hij nog wel een week niet helemaal lekker geweest, moeite met gaan slapen e.d.
Oh bedankt! Nu weet ik een beetje wat ik kan verwachten. Vanmorgen had ie 40.1 graden koorts! Is na een zetpilletje gezakt en was de laatste keer 37.6 graden. Hij heeft al wel weer een beetje gelachen vandaag!