hallo allemaal!! hier ben ik weer, mevr van de kinderziektes! op de creche van mijn zoontje heerst waterpokken.:x Ik heb het zelf nooit gehad en bij hem spot ik nu wat rode kleine bultjes (in zijn gezicht, op zijn schouder en nek) hij is verder niet ziek. Ik vroeg me af hoe gevaarlijk waterpokken nu voor mij en de baby kunnen zijn..ben nu bijna 20 weken zwanger. is het net als bij de vijfde ziekte dat het vanaf de 20ste week niet meer gevaarlijk is? let's hoop so!!!!!! alvast bedankt voor de antwoorden.. owja en dan nog een vraagje.. hou je er als volwassene littekens aan over?
hoe wie wat waar en wanneer met je zwangerschap weet ik niet maar vast wel iemand anders hier! maar als jij ze vroeger niet hebt gehad moet je extra uitkijken want je kunt ze dan alsnog krijgen (ik was 24 toen ik ze voor het eerst kreeg)
Als jij ze vroeger gewoon gehad hebt, hoef je er niet bang voor te zijn. Is dit niet het geval, zou ik morgen even de huisarts bellen wat je moet doen voor de zekerheid.
Je loopt alleen risico om het te krijgen of iets door te geven aan je ongeboren kindje als je het zelf nog niet hebt gehad. Volgens mij is het na de 20 weken niet meer schadelijk voor je ongeboren kindje. Ik zou wel voor de zekerheid even je huisarts en/of vk bellen om te checken. Voor je andere kindje: tja, dat is even uitzingen.. Hij kan er veel last van krijgen, maar het hoeft niet. Alleen maar goed dat hij er straks vanaf is! Als volwassene kun je er heel ziek van worden, daarom beter als je jong bent...! Littekens onstaan vaak doordat je gaat krabben. Het maakt niet uit hoe oud je bent..!
Ja bah ik heb het vroeger nooit gehad. Ben nu over een paar daagJes 25. Moet er niet aan denken om waterpokken te krijgen en voor mn zootnje vind ik het al helemaal erg!
Je zoontje kan het beter al wel krijgen, heeft hij het maar gehad. De 5e ziekte is wel gevaarlijk, waterpokken weet ik niet zeker, heb ik zelf nog nooit gehoord dat dat gevaarlijk is mmaar zou f ha bellen. Bij volwassenen kan het ook gordelroos worden. Het jeukt heel erg en littekens komen van het krabben.
Onze dochter heeft nu ook de wateerpokken. Ik heb begrepen dat het niet schadelijk als je zwanger bent, alleen als je bijna moet bevallen. Dan kan je kindje ook geboren met de wateerpokken. Als je als volwassene de waterpokken krijgt moet je wel opletten dat je geen gordelroods krijgt. Verder zijn de waterpokken onschuldig, je kunt je er alleen een paar dagen niet zo lekker door voelen.
Oo phieuw dat stelt me weer gerust. De 5e ziekte heb ik in het eerste trimester gehad maar gelukkig zijn we er allemaal goed vanaf gekomen. En als de pokken niet gevaarlijk zijn dan is het ok. Wat is gordelroos eingelijk..ja sorry ben echt niet bekend met deze ziektes
Waterpokken weet ik ook niet, weet wel dat de 5de ziekte ook na de 20 wkn nog erg gevaarlijk is voor je ongeboren baby!!!!! Maar idd even je HA of VK bellen voor de zekerheid!
Waterpokken kunnen linke soep zijn als je het zelf nog niet gehad hebt, en bijna moet bevallen. Ook bij pasgeborenen is het beter contact met waterpokken te vermijden. Bij jouw termijn zijn die risico's er gelukkig niet. Gordelroos is een nare ziekte die wordt veroorzaakt door het zelfde virus als waterpokken, maar dan bij volwassenen. Geloof mij; je bent beter af wanneer je als (klein) kind de waterpokken krijgt! Om het zekere voor het onzekere te nemen, zou ik als ik jou was toch even contact opnemen met je ha of vk hierover. Gewoon voor de geruststelling. Er is ook vaccinatie mogelijk voor gordelroos, je zou kunnen informeren of dit voor jou zinvol en verstandig is. Beterschap voor je zoontje. hij kan het écht maar beter gehad hebben; hoe kleiner ze zijn, hoe minder last ze ervan hebben (alleen als ze het krijgen voor hun 1e verjaardag, is de kans erg groot dat ze het nog een keer krijgen, omdat hun afweer nog niet voldoende opbouwt). Je kunt mentholpoeder in huis halen, en evt. kidsclin-waterpokken (koelend schuim). De jeuk is meestal het vervelendst, voor de rest worden ze er niet erg ziek van, is mijn ervaring tenminste.
O, ik heb even voor je gegoogle'd op gordelroos en daar staat dat het juist voorkomt bij mensen die wél waterpokken gehad hebben, en waarbij het virus wordt gereactiveerd door contact met iemand anders die een actieve infectie heeft (meestal een kind met waterpokken). De kans op reactivatie is het grootst bij verlaagde weerstand, zoals bij ouderen. Maar dan nog. Een waterpokken-infectie op latere leeftijd is echt vervelender dan bij kinderen, dus wees maar blij voor je zoontje dat hij nu al aan de beurt is.
erg bedankt voor de reacties dames!! ik ga morgen gelijk even de vk. bellen. ik laat dan zsm weten wat er verder aan gedaan wordt. nogmaals bedankt!