Ik heb net een kruidkoek inelkaar geflanst die nu in de oven staat. Heb er ook rozijntjes door gedaan. En die heb ik eerst in wat water laten wellen. Omdat mijn moeder dat ook altijd deed. Maar waarom moet je eigenlijk rozijnen wellen voordat je ze bij een cakemengsel doet? Wat is het nut dus eigenlijk van rozijnen wellen? Groetjes, Hanna
dan worden ze boller, heb je minder nodig, en hou je meer over om zelf op te vreten voor de tv. Als je teveel rozijnen weld, hou je over, en dan heb je dus zinloos geweld. maar volgens mij is het gewoon om ze sappiger te maken, of wellen in amaretto. mm
Ik dacht dat het was om te voorkomen dat de rozijnen vocht uit het beslag opneemt en daardoor de cake of koek droog wordt.
Dat klopt dus ook..dat is de reden om ze te wellen...anders krijg je zo'n droge brok cake...bbbbrrrrr! yek!
Blijven dat dan rozijnen, of worden dat weer druif-achtigen? ik bedoel: blijven ze gerimpeld of worden ze weer druif?
Als je goede rozijnen hebt hoef je ze echt niet te wellen(dan bedoel ik dus ook niet die droge zooi uit de supermarkt). Met wellen worden ze dus gewoon zachter door het water.