Mijn dochtertje is eigenlijk nooit ziek, vorige winter 1x en verder niet. Ik weet nu dus ook niet zo goed wanneer ik de huisarts moet bellen. Maandag begon ze met lichte koorts (38,3), heel verkouden (het snot stroomt er zowat letterlijk uit), en wat hoesten. Maandagnacht is ze erg ziek geweest, volgens mij ook hoge koorts. Ze werd elke keer wakker en gloeide helemaal. Gisteren nog steeds koorts, verkouden en hoesten. Het hoesten is overigens niet de hele dag door en je hoort bij het hoesten dat er slijm zit. Gisteravond klaagde ze veel over buikpijn, dus zetpilletje gegeven en ze heeft 's nachts aardig geslapen, wel veel gehoest. Vandaag wat verhoging, net weer even gekeken en toen was het toch weer 38 graden. Klinkt allemaal niet erg zorgwekkend maar waar ik me een beetje zorgen om maak is dat ze bijna niet wil drinken. Had gister al speciaal roosvicee sap gekocht omdat ze dat altijd erg lekker vind. Ze heeft vandaag misschien 3 slokjes ervan gedronken en meer niet. Wel vanmorgen een papfles van 300ml. Maar verder dus helemaal niks. Ik kan me niet voorstellen dat het door keelpijn zou komen want ze heeft wel een broodje gegeten vandaag. Hoeveel vocht moeten ze binnenkrijgen op een dag? Merk wel dat ze weinig urine in de luiers heeft.
Genoeg drinken is wel belangrijk.. 300-500 ml vocht is wel nodig maar dit mag ze ook halen uit fruit, yoghurt etc. Bij een zere keel kan yoghurt of een ijsje heel lekker zijn. Of komkommertjes uit de koelkast. Met die papfles komt ze dus best nog een eind maar hou het wel in de gaten. Je hoeft de HA niet te bellen maar het mag natuurlijk wel altijd.
Ik heb haar inderdaad vandaag lekker 2 mandarijntjes gegeven (voor het vocht en voor de vitamientjes), daar is ze altijd dol op en dat at ze gelukkig ook wel op. Ik hoop dat ze morgen weer gewoon gaat drinken. Houd haar plasluiers nu ook goed in de gaten.
Nou, ze vroeg net zelf om een papfles. Normaal krijgt ze die allang niet meer, maar vanmorgen wilde ze het ook al en nu dus weer. Had eerst nog geprobeerd met wat koud diksap in de fles maar dat wilde ze niet. Heb de melk wel verdund met water, want zoveel melk is eigenlijk helemaal niet goed en al helemaal niet goed voor het slijm in haar keel. Maar ben toch allang blij dat ze wat meer vocht binnen heeft gekregen.
Hier vorige week hetzelfde verhaal!! Wilde ook niks hebben. Normaal drinkt ze een beker zo leeg, maar vorige week hoefde ze na een paar slokken ook niet meer. Duurde gelukkig niet heel lang. Ze heeft wel een hele week koorts gehad (toen aan de AB gegaan), maar het niet willen drinken duurde niet zo lang!!
zoals al gezegd is, is drinken erg belangrijk. zeker als je ziek bent. de verschijnselen op zich zijn niet schrikbarend, maar het weinige drinken en de relatief lege luiers wel. ( nu is 2 en half gelukkig al niet zo heel erg klein meer waarbij het in een halve dag al fout kan gaan. maar toch is allert blijven noodzakelijk) op zulke dagen moet je soms je principes wat opzij zetten en soms kiezen voor minder gezond. gewoon vanalles uit de kast zoeken. en dingen aanbieden wat je eigenlijk liever niet zou geven, ten eerste is het nieuw, ten tweede vaak wat zoeter (hier dan, ik geef liever niet teveel suiker). wat hier helpt is gewoon even terug te gaan naar de babytijd, flesvoeding dus. maar dan wat dunner gemaakt,zodat je emer vocht en minder voeding binnen krijgt. gewone melkproduckten zijn inderdaad slijmopwekkend. je moet zelf ff inschatten of ze daar teveel last van krijgt. heb je al soep geprobeerd, ijsjes,vers geperst sap, thee met honing, yohurt, fruithapjes, alles wat ook maar iets vocht bevat. en als het echt niet wil moet je over naar de uitdrogingsmodus. 10 cc proberen te laten drinken, noteren en een half uur later weer proberen, dag én nacht als het moet. net zolang tot je een volle plasluier hebt. ondertussen regematig checken of de huid nog terugveerd tussen duim en wijsvinger en of ze niet suf wordt. anders meteen aan de bel trekken. sterkte voor je meisje, hopelijk knapt ze snel weer wat op.
niet koud willen drinken kan trouwens wijzen op keelpijn? oorpijn, en gezien de verschijnselen zal dat ook wel zo zijn.
geef haar waterijsjes, dat werkt hier wel als ze niet wil drinken. verzacht de keelpijn en zorgt voor een hoop vocht
Bedankt voor de reacties. Waterijsjes had ik een paar dagen geleden dus inderdaad willen halen, maar in onze supermarkt hadden ze die niet alleen roomijs. Flesvoeding in plaats van melk is wel een goed idee, heb volgens mij nog een dicht pak standaard voeding in de kast staan. Gisteravond heeft ze gelukkig toch nog gedronken en vanmorgen had ze een natte luier van de nacht. Het gaat vandaag een stuk beter, ben benieuwd hoe de avond gaat want gisteren had ze overdag ook alleen maar verhoging en 's avonds toch weer 39 graden. Sinds vannacht is mijn zoontje ook aan het hoesten, vanmorgen 38.3 koorts en net al 39.1. Houd van hem wel beter bij hoeveel hij drinkt en plast want hij is een stuk kleiner en dan kan uitdroging veel sneller gaan.
Goed in de gaten houden en laten drinken inderdaad. Hou de kleur van het slijm wat je kindje (s) ophoest in de gaten. Als het groen/gelig van kleur wordt kan het duiden op een infectie in de luchtwegen. Zolang het helder is, is het goed. Anders toch een bezoekje aan de H.A. ook als de koorts blijft Succes en beterschap