Geldt voor baby's ook eigen risico qua de zorgkosten?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door moielle, 17 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moielle

moielle Fanatiek lid

7 okt 2011
    1.377
    473
    83
    Vrouw
    Flevoland
    (Ik hoop dat het bij de goede rubriek staat)

Hoi allemaal,
    Wat wij ons afvragen en waar we niet uitkomen (gegoogled, op de site gekeken, enz)
    Als de kleine geboren is, en we hebben haar op tijd ingeschreven bij onze zorgverzekeraar, dan hoef je geen premie te betalen over haar.
    Dat is ons duidelijk.
    Maar als zij zorg nodig heeft (bijv. medicijnen), geldt er voor haar ook eigen risico van (straks) 350e? Of krijgen kinderen tot een bepaalde leeftijd 'gratis' zorg?
    Ben benieuwd?
    (ook wie er gelijk heeft thuis hihi, ik denk namelijk dat we niets hoeven te betalen voor haar (naief misschien) m'n man lijkt het daarentegen sterk dat er geen eigen risico is, omdat ze een baby is)
    xxx

2. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik geloof dat er geen eigen risico is voor kinderen tot 18 jaar. Wij hebben nog nooit wat hoeven te betalen voor onze dochter (kan ook zijn dat alles helemaal binnen de verzekering viel natuurlijk), maar hier staat het geloof ik ook:

Eigen risico zorgverzekering 2012 | Consumentenbond

3. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Eigen risico betaal je niet voor je kind tot 18 jaar.

Je betaald dat alleen als je zelf naar een arts/ziekenhuis/huisarts enz enz bent geweest.

Als ik met ons zoontje naar het ziekenhuis ga hoef ik daar geen eigen risico over te betalen in elk geval.

Geen idee of dat ook aan je pakket ligt?

4. moielle

moielle Fanatiek lid

7 okt 2011
    1.377
    473
    83
    Vrouw
    Flevoland
    Nou, ik ben al tevreden hoor!
    Ik heb gelijk! haha
    Zal het hem straks even vertellen haha
    Tja, het leek me al zeer onwaarschijnlijk om voor een kindje een eigen risico te doen gelden.
    Stel; je hebt het niet breed, dan zou de gezondheid van je kindje in gevaar komen omdat je het misschien niet kan opbrengen om de medicijnen te betalen! Kan toch niet.
    Trouwens, voor een bezoek aan de huisarts geldt je eigen risico niet.
    Thanxxx voor jullie antwoorden!
    xxx

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb volgens mij wel eens voor medicatie een eigen bijdrage betaald. Maar dat was voor een "simpele" zalf. Door het recept werd 80%vergoed, zonder dat recept had ik het ook kunnen krijgen. Dingen als antibiotica en zorg is gratis.l

6. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Eigenrisico is alleen voor jezelf en je partner.
    Kinder tot 18 vallen daar niet binnen, GELUKKIG!!!

Degene die het hoogst verzekert is zo is je kind ook verzekert.
    bv jij heb 4* en je partner 3 dan is jouw kindje automatisch ook 4*

Het kan inderdaad wel eens voorkomen dat je een eigenbijdrage moet betalen, maar dat heb je ook voor jezelf wel eens.

7. samantha1985

samantha1985 Niet meer actief

je hoef helemala niets te betalen tot 18 jaar is alles gratis voor elk kind dan ook...

ook al heb je medicijnen nodig je verzekeraar betaald het en je hoef het nooit te betalen

8. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Klopt niet helemaal

Vaak word het 1e recept niet vergoed of maar deels
    Zo had mn zoontje reflux en de zantac moest je de 1e keer zelf betalen, daarna niet meer, en zo is dat bij veel medicatie dat je de 1e keer moet betalen

Verder zijn dingen op recept niet altijd gratis. Als iets bijv te koop is bij de drogist word het niet vergoed. Zo heeft mijn zoon vitamine D op recept en neusspray, maar dit kun je gewoon vrij kopen bij het kruidvat en moet je dus wel gewoon zelf betalen bij de apotheek
    Ook dingen als steunzolen en andere hulpmiddelen geld wel een eigen bijdrage voor kinderen

9. Mammie69

Mammie69 Actief lid

3 mrt 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    Dit ligt wel wat genuanceerder hoor. Als iets (b.v. geneesmiddel of behandeling) in het basispakket zit, dan wordt het vergoed en geldt voor kinderen onder de 18 jaar geen eigen risico en voor volwassenen wel. Valt iets buiten het basispakket, dan is het afhankelijk van je (aanvullende) verzekering of je dit van de zorgverzekeraar vergoed krijgt of niet. Dus ook voor b.v. medicijnen of een behandeling kun je voor kinderen (een gedeelte) moeten betalen.

10. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Kinderen tm 18 jaar betaal je geen premie en ze hebben geen eigen risico (soms is er wel een eigen bijdrage bij bep. medicijnen maar da's wat anders) ook worden hun tandartskosten 100% vergoed.

En inderdaad, zorg dat je kinderen bij de hoogstverzekerde ouder op de polis komen (in ons geval mijn man, wij zitten zelfs niet bij dezelfde verzekeraar) want je kunt je kind niet hoger verzekeren dan jezel,f en je weet niet wat er nog nodig gaat zijn in de toekomst (wij hebben ook vooral naar dingen als brillen en beugels gekeken)

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wij hebben alleen basis nu want beugels ed zijn nu nog niet aan de orde.
    Maar idd voor je kind betaal je geen eigen risico. Mijn oudste is al meerdere malen op de eerste hulp geweest voor een zondagsarmpje, nooit een rekening van gezien.

Deel Deze Pagina