Wie heeft er ervaring of weet meer over MRSA?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Marjo83, 16 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjo83

Marjo83 Fanatiek lid

24 mei 2006
    1.286
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in Drenthe..
    Ik ben vorige week bij een vriendin in het ziekenhuis geweest en nu is gebleken dat er op haar afdeling MRSA is uitgebroken. Heb dit gisterav. te horen gekregen.
    We hebben al de HAP gebeld, maar vlgs hun is er geen reden tot paniek en zou het geen kwaad kunnen voor het verloop van de zwangerschap. Wel werd ons geadviseerd om contact op te nemen met het beteffende zkh ivm hun protocol hierover..
    Dat hebben we ook al gedaan en zei zeggen dat het als je verder goed gezond bent geen kwaad. Maar als we het zeker wilden weten werd ons geadviseerd om maandag naar de eigen huisarts te gaan en een test te laten doen..
    Ben toch best bang, helemaal omdat ik me de hele week al niet zo fit voel en naar mijn idee een beginnende keelontsteking kreeg. Maar als je op die symptomen zoekt + MRSA word ik toch wel bang..
    Wie weet meer of heeft er zelf ervaring mee? Het zit me namelijk echt niet lekker en ben best ongerust..

Marjo

2. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    MRSA is een bacterie die ongevoelig is voor heel veel antibiotica. Hij komt in andere landen veel voor, omdat ze daar heel veel meer met antibiotica strooien en er dus snel resistentie bij de bacterien ontstaat. Als je bijv in Frankrijk in een ziekenhuis bent geweest en je komt hierna naar Nederland, mag je hier niet zomaar op een ziekenhuisafdeling liggen, tenzij ze weten dat je deze bacterie niet hebt. Er worden dan altijd kweken gedaan. De bacterie zelf is niet gevaarlijk voor gezonden, maar zwakke mensen (ouden, zieken) kunnen er wel ziek van worden. En dan is het dus lastig om een geschikt antibiotica te vinden. Daarom willen ze zo'n bacterie liever niet in een ziekenhuis of verpleeghuis!
    Voor de baby in je buik kan het geen kwaad, die heeft ptofijt van jouw weerstand.

3. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    Volgens mij is het zo als jij zelf niet direct kontakt hebt gehad met de MRSA bron , de kans echt zo goed als nul is op besmetting.

In het verpleeghuis waar ik werk hebben wij ooit een MRSA bacterie op een afdeling gehad ( als met al ruim 3 maanden ) en nooit is er buiten het persoon om die de MRSA had iemand besmet.

4. Krullebol

Krullebol Actief lid

31 dec 2006
    386
    1
    0
    MRSA wordt overgedragen via lichaamsvocht, dus snot, wondvocht, enz. Het is maar zeer kort in de lucht 'houdbaar'. Je krijgt het dus bijna altijd van iemand anders en daar moet je behoorlijk dicht mee in contact zijn geweest. Ik werk in een ziekenhuis en zelfs als een patient positief blijkt te zijn is het aantal besmette verpleegkundigen zeer gering.

Negen van de tien keer merk je zelf niets van een besmetting, er zijn mensen die er jaren mee rond lopen en drager zijn zonder iets te merken. Het is pas gevaarlijk bij mensen die zwak zijn bv geopereerd, grote wonden, op leeftijd enz. Maar voor de zwangerschap kan het echt geen kwaad! Laat je voor de zekerheid testen (ze testen je keel, neus en perineum) al was het alleen maar om jezelf gerust te stellen maar het kan echt geen kwaad voor je baby!

5. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Als je gewoon gezond bent dan merk je er niets van. Sommige mensen (die ook gewoon overal komen) dragen die bacterie al jaren bij zich zonder dat ze het weten. Voor mensen met een verminderde weerstand, ernstig ziek, oud of door chemotherapie, die kunnen er wel ziek van worden en is het voor een ziekenhuis gevaarlijk als die bacterie gevonden wordt. Want daar liggen die mensen met verminderde weerstand. En dan is het voor die mensen lastig om er vanaf te komen ivm resistentie tegen vele antibiotica

6. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

14 jun 2007
    2.015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    Wij hebben laatst bij ons in het verpleeghuis ook een MRSA bacterie gahad bij een stagiaire. Toen dat bekend werd, zijn er niet meteen maatregelen genomen dus iedereen liep nog in en uit op die afdeling.

Na dat iedereen getest was, bleek helemaal niemand die bacterie verder te hebben. Zelf de patienten niet.

Als je helemaal gezond bent is er verder niks aan de hand. Dus je hoeft je verder geen zorgen te maken!

Deel Deze Pagina