Kleuter cito, vraag over score

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yeps, 4 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Dit is niet bedoeld als een ' kijk ns hoe slim mijn kind is' topic, maar ben op zoek naar ervaringen en tips

Oudste is 5,5. Zit in groep 2 . 10 minutengesprek gehad. Gaat allemaal goed op school, vindt t leuk, is leergierig en sociaal gaat t goed. Erg fijn.
    Juf gaf aan dat de kinderen bij de cito op 2 dingen zijn getest; (begrijpend) lezen en rekenen. Ze had voor beiden een a+ score. Juf zei hier niet zoveel over, wel dat t goed was. Op internet zie ik nu dat t n goede score is en mogelijk een leervoorsprong. Dit zie ik bij haar ook wel, ze krijgt nu al wel wat stof uit groep 3, al merk ik ook dat ze op school nog niet echt zien wat ze kan. Dat laat ze vooral thuis zien.

Hebben jullie ervaring met een leervoorsprong en wat biedt school hierin aan? Ik ben heel tevreden over school hoor, maar ik denk wel dat t goed is dat ze uitgedaagd wordt maar ook niet overvraagd wordt...
    Tips & tricks en do's & don'ts zijn dus welkom :)

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze dochters in november 5 geworden en scoorde op beide punten ook A+ Zelfs helemaal boven in de grafiek (heb je die uitdraai ook gekregen) hoger kan dus niet. Hier werken ze niet zo zeer met vooruit werken maar met verdiepen van de stof. Dit om ze het volgende jaar ook nog gemotiveerd te houden. Ik moet zeggen dat dit goed werkt voor onze dochter. Onze oudste twee kinderen (groep 5 en groep 8) scoren beiden ook hoog, afgelopen rapport op alle punten weer A+. Vanaf groep 3 werken ze met sterren, 1 ster, 2 ster en 3 ster werkjes. 3 ster is wat meer en wat moeilijker en meer zelfstandig. Dit werkt voor hun goed en om de motivatie te houden hebben ze ook een plus map voor verdieping van de lesstof.

Ze gaan binnenkort startend school met een plus klas, een dagdeel in de week krijgen ze dan les in andere vakken. Helaas beloven ze dit ons al jaren maar inmiddels zit onze zoon in groep 8 en zal hij volgende week zijn eindcito gaan maken. Voor hem komt het dus een beetje te laat maar wel heel leuk dat ze dit gaan aanbieden vanaf groep 5.

3. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Dank je twinkle
    Ze krijgt idd ook al wat verdieping, maar is ook bezig met de schrijfletters van groep 3 , lezen, krijgt met n klein groepje Engels, enz.
    Ze zit op jenaplan dus ik verwacht wel dat ze haar genoeg kunnen bieden. Het is afwachten..

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@yeps: als ze overvraagt wordt merkt zowel de juf als jij het wel.
    Symptomenen: geen zin, veel fouten en ook thuis geen schoolzin meer.

Maar in die 6 regels die je nu beschrijft... Klinkt het zo gek nog niet.

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Bij de juf zou ik het gewoon aangeven. Bij mijn oudste heb ik dit ook gedaan, ik zag slordige afgeraffelde werkjes, terwijl hij het allang kan. Nu wordt hij meer uitgedaagd en doet af en toe mee in groep 2.
    Nu zie ik hem trots met werkjes thuis komen.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

In je OP schreef je niks over de vorm van onderwijs die jullie kindje volgt. Onze kinderen zitten op een gewone basisschool en dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met Jenaplan. Aan mijn verhaal heb je dus niks. Je zegt dat ze op school niet zien wat ze kan omdat ze dit thuis doet maar dit begrijp ik niet zo goed want je geeft aan dat ze week groep 3 dingen doet, dan zijn ze daar toch juist wel mee bezig?

7. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Heb zeker wel wat aan je verhaal, mn dat ik merk dat a+ niet super uitzonderlijk is en niet perse leidt tot problemen.
    Ze zien wel dat ze voorloopt maar niet in welke mate. Juf wist bv niet dat ze al eenvoudige zinnen kan lezen en. ' - sommen' kan doen onder de tien. Ze krijgt al wel wat extra werk maar zal niet zeggen dat ze dat al kan.
    Vooral zaak om t regelmatig even te checken denk ik

8. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Dubbel geplaatst...

9. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Bij ons is er geen A+ maar gewoon A. Hier krijgen ze individueel en somsik kleine groepjes met max vier kineren extra werkjes.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #10 Arevinol, 5 feb 2014
    Laatst bewerkt: 5 feb 2014
    Maar dat is toch (begin) groep 3 niveau. Simpele zinnen beginnen ze mee in groep 3 en sommen tot 20 is groep 3 stof. Dus kennelijk zien ze dat wel, anders zouden ze haar geen gr3 stof aanbieden, lijkt me.
    Een beetje kunnen lezen en rekenen is idd tegenwoordig niet heel erg uitzonderlijk, zeker niet in gr2.

Heb jij het idee dat ze het niet naar haar zin heeft op school?
    Mijn dochter zit in gr1 en krijgt ook gr3 stof, maar zij heeft t verder prima naar haar zin. Van mij hoeven ze haar dus ook niet nóg meer uit te dagen (liever niet zelfs). Zo lang het goed is, is het goed..

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste had ook een hoge score. In overleg hebben we met juf besproken wat het beste was om te doen. Bij hem was het de sociale ontwikkeling die iets minder vlot ging en veel energie vergde in een drukke klas (laatste half jaar veel instroom).
    We hebben hem de ruimte gegeven om de werkjes uit te kiezen waar hij zich goed bij voelde. Dat betekende dat hij op drukkere momenten in de klas, hij werkjes koos die makkelijk waren. En op rustige momenten wat moeilijkere werkjes.

Nou is dat montessori, dus alle kinderen doen al de werkjes op hun eigen niveau. Dus deze optie was goed te realiseren.

Nu in groep 3 werkt hij nog zo. Op drukke momenten(zoals december) doet hij bekende werkjes. Hij zit nu in ene periode dat het rustig is, en hij vliegt opeens weer vooruit met zijn werkjes.
    Maar eigenlijk zit dat snel ontwikkelen en dan een lange ontwikkelpauze er al in vanaf babytijd..

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    in kleuter klas is het nogal druk om voor mijn zoontje op eigen nivoo te werken. maar hij vindt dat prima zo. hij houdt van andere kinderen leren kennen! aan sommige vriendinen vertelt hij wat hij kan. maar voor de rest houdt hij het geheim zoals hij het zelf zegt(de juf prikt er wel door, maar niet alles). want hij is een beetje bang dat hij steeds moeilijkere moeilijkere dingen moet doen.
    dat het goed gaat zie ik aan hem dat hij met plezier naar school gaat!

ik wilde eigenlijk vragen of ze al begrijpend lezen op gr2 cito?
    dat lijkt me heel raar. in gr2 zit er geen kind bij ons school dat kan lezen (zoontje zit in combi gr1-2.)een paar kinderen kunnen wat van kleine woorden ontcijferen. maar begrijpend lezen is wat anders. dan moet je toch al zinnen kunnen lezen. en een verhaal of een fragment toch?

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Lijkt mij ook. Maar ik denk eerder dat het om een woordje lezen gaat en dan 'welk woord staat hier'? Al betwijfel ik of ze dat in de gr2 cito idd al zo uitvragen.

14. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    De juf leest een verhaaltje voor en daar komen de vragen van dat is ook begrijpend lezen Volgends mij

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat is niet begrijpend lezen, maar eerder begrijpend luisteren oid..?

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik dacht dat taal cito bij kleuters ook dingen zijn als "waar staat de poes achter de boom", met 2 plaatjes of "welke hoort er niet bij" en dan 4 plaatjes van 3 voertuigen en een huis ofzo?

Kleuter cito gaat meer om taalvaardigheid, niet over lezen..
    Juf teste de letter/lees kennis afzonderlijk nog.

17. Tamio

Tamio Niet meer actief

Precies mijn gedachte. Veel kinderen leren in groep 2 al wat lezen, daarom is er ook een maanlijn en een zonlijn in groep 3.
    En herhaling is ook nodig hè. Ook al kunnen ze rekenen tot 20, dan moet dat ook nog geautomatiseerd worden.
    Maar idd goed om je regelmatig even op de hoogte te laten stellen wat ze doet op school en het met de juf bespreken als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat.

Belize, fijn dat je zoontje het naar zijn zin heeft. Maar hij zit er pas 2 en halve maand op school en moet nog anderhalf jaar kleuterklas. Ik hoop dat hij het de rest van de tijd ook naar zijn zin blijft hebben. Hoe weet je trouwens dat er geen kinderen kunnen lezen op jullie school in groep 2?

18. tuc

tuc Niet meer actief

Dit idd..mijn dochter vertelde het ook: de meneer zei: " het meisje is op haar rolschaatsen" en dan moesten ze het plaatje omcirkelen waar je een kind op rolschaatsen ziet en niet het plaatje met het skateboard of de fiets.

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb een lang gesprek gehad met de juf. dat zei ze aan mij. gr2 kinderen in de klas kennen wel veel lettertjes met klank, sommigen kunnen al een woordje wel daarmee raden of ontcijferen. ze zitten in combi klas 1-2.
    we weten natuurlijk ook niet hoe het verder zal gaan in de komende jaren.

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Er wordt niet gevraagd naar begrijpend lezen in groep 2. Er hoeft zelfs helemaal niet gelezen te worden en ook niet gerekend (wel tellen)

Deel Deze Pagina