Ik heb een broer en schoonzus en die hebben 4 kinderen, nou halen die kinderen dingen uit van heb ik jouw daar. Frituurpan met vloeibaar vet onderste boven (kinderen waren toen 2 en 3), zitzak met van die korrels openen geschuurd ( 2 en 3), alle plakjes kaas opgegeten (4 en 5), alle chocolade uit de koelkast pakken en opeten, ze slopen echt alles. Vanmiddag had een nichtje(2) met haar neefje(2) in het kantoor 3 potjes tip-ex geopend en overal op gesmeerd: vloerbedekking/bureau/perforator/enz./kleding/gezicht. Dan denk ik zijn mijn kinderen zo braaf of komt het nog?? Tot nu toe hier alleen: in de vensterbanken, op tafel klimmen, koelkast/vriezer openen, of een shampoofles leeggooien (in de badkamer). Is het gedrag van mijn neefjes/nichtjes normaal en staat mij/ons dat ook nog te wachten of is dat een "gebrek" aan opvoeding?? (ik zeg niet dat mijn broer en schoonzus ze niet goed opvoeden, maar ze lachen er gewoon om, terwijl ze heel streng zijn in het aanspreken u-zeggen enz.)
Tsja, als ik het zo lees vind ik dat geen kattenkwaad maar gewoon totaal niet opgevoed...maar dat is een beetje moeilijk oordelen aan de hand van een paar zinnetjes natuurlijk. Hier blijft het ook beperkt tot op de rugleuning van de bank klimmen of de la met koekjes opentrekken. Meer dan dat accepteer ik ook echt niet. Eén keer heeft mijn jongste de halve vloer ondergetekend met kleurpotloden, maar toen was ze pas 1,5 jaar en dat was dus mijn fout om die dingen aan haar te geven en weg te lopen. Die liggen nu hoog op de kast en kleuren mag alleen als ik erbij ben.
Ik vind dat ook totaal niet opgevoed. Elk kind haalt wel eens iets uit, maar ik vind het wel erg veel en erg ver gaan! Het ligt ook wel een beetje aan het karakter denk ik, hier best brave kindjes . Kan makkelijk snoep en chocola laten liggen zonder dat ze het opeten.
Noem me streng maar ik vind het echt niet kunnen,een keer stiekem iets eten wat niet mag kan ik me voorstellen en zou ik stiekem best om kunnen lachen maar ze zou echt toch op haar kop krijgen.en een frituurpan omgooien!wat als het vet nog heet was geweest!!
Tja, tis waarschijnlijk een combinatie van én niet goed opgevoed én ouders die jonge kinderen gewoon niet in de gaten houden. Ergste wat mijn dochter een keer heeft gedaan: met wasco-potloden op alle aanrechtdeurtjes, koelkast, oven, wasmachine, droger en vaatwasser gekleurd (en de deur/raam/stukje muur wat er naast zat). Was m'n eigen schuld, en daarna dus ook altijd de potloden/stiften hoog opgeborgen waar ze er zelf niet bij kunnen. Ergste wat zoontje tot nu toe uitspookt: op de vensterbank klimmen. En op de tafels klimmen en daarop staan, maar dat heeft dochter ook een periode gedaan. Maar dingen als tip-ex krijgen ze hier echt niet in handen, zulke spullen liggen hoog in een kast. Snoepjes en koekjes pakken willen ze hier ook nog wel eens doen, maar doorgaans ligt dat ook boven in een kast. Zomaar iets uit de koelkast pakken doen ze niet (oudste pakt het niet, jongste kan de deur niet open krijgen). Als ze iets lekkers willen komen ze wel zeuren Dus ja. Ik denk niet dat het probleem echt is dat ze slecht opgevoed zijn (wel deels), maar vooral dat ouders de kinderen niet goed in de gaten houden, en ook niet gepast reageren als de kinderen iets doen wat niet mag. Immers zien kinderen het als 'leuk' als papa en mama gaan lachen om een actie, en weten ze hierdoor niet beter..
Ik denk dat heel veel jonge kinderen dit soort dingen wel zouden doen als ze de kans krijgen. Maar volgens mij houden de meeste ouders van peuters hun kinderen gewoon wat beter in de gaten. Onze zoon is een vrij brave hoor. Maar buiten dat is hij ook nooit echt lang ergens alleen. Niet langer dan het mij kost om naar de wc te gaan in ieder geval. En dan nog kan ik hem altijd horen. We doen natuurlijk ons best om hem goed op te voeden en slagen daar tot nu toe ook wel aardig in, volgens mij. Maar ik wil niet zeggen dat mijn kind nu per se zoveel beter opgevoed is dan die kinderen. Daar kom ik waarschijnlijk pas achter als ik hem ergens een half uur alleen laat. En dat doe ik nog maar even niet.
Ik doe mijn best mijn kinderen goed op te voeden hoor, maar hier gebeuren ook dingen waarvan anderen zullen zeggen: die voedt haar kinderen niet op. Ik kan 1000 keer zeggen dat ze van de magnetron/shampoo/hoestdrank/sleutels/stiften/wasmachine/droger/weet ik veel wat af moeten blijven, ze luisteren niet (altijd).. En ja, ze staan hier ook in de hoek en ik ben consequent. Hoewel het soms heel naar is, zijn het nogal ondernemende kinderen.. Je kan gewoon niet overal tegelijk zijn. Gevaarlijke dingen staan achter kinderslot; helaas krijgt de oudste die open. Andere spullen staan hoog; ze klimmen op stoelen om erbij te kunnen.. Alles afpakken dan maar? Ze weten heus dat het niet mag, want elders doen ze het niet. Dus niet zo snel zeggen dat het aan de opvoeding ligt. En anders eens vragen of ze tips willen?
Onze kinderen gedragen zich hier ook weleens compleet losgeslagen maar dat blijft nooit maar dan ook nooit ongestraft. Als hun erom lachen versterkt het het slechte gedrag alleen maar. papa en mama vinden het toch grappig/niet erg. Ik vind deze dingen wel een beetje extreem hoor. Ik zou als ik hun was me niet druk maken om u zeggen maar juist optreden bij zulk gedrag!
Zulk gedrag komt op mij wel vrij extreem over. Het klinkt alsof de papa en mama wel eens wat bozer mogen worden. Op die manier wil toch niemand die kinderen nog over de vloer hebben voor een logeerpartijtje of een dagje ofzo.
Tja, het lachen om zo'n acties draagt natuurlijk niet echt bij... Zijn met name dingen die je kan voorkomen door ze hoog op te bergen/ kinderen goed in de gaten houden/ consequent zijn bij dergelijke streken. Het ergste wat ze hier ooit gedaan heeft is met het donkerblauwe wascokrijtje de houten vloer onder krassen!! Maar ook dat lag meer bij mezelf dan bij haar (toen 1,5jr)... Gelukkig ging het er met een zwitsal pamperdoekje goed en redelijk gemakkelijk af! Maar heb er zelf wel van geleerd.
Tja ik vind een frituurpan en potjes typex nou niet echt dingen die je in het bereik van kleine kinderen zou moeten laten... Kinderen moeten leren om met regels om te gaan en hun geweten nog ontwikkelen maar wel bij voorkeur met dingen die niet gevaarlijk zijn of andere desastreuse gevolgen hebben. Daar ben je als ouder toch zelf bij? Mijn dochter van 1,5 strooide vanmorgen het hagelslagpak leeg over de vloer toen ze meehielp met tafel dekken. Combinatie van onhandigheid en de heee das leuk fase..... Je kan het onopgevoed noemen, ik kijk de volgende keer wel iit als ze de hagelslag pakt, of die zet ik zelf op tafel.. Viltstiften liggen hier voorlopig achter slot en grendel en mogen alleen onder streng toezicht worden gebruikt , koekjes kan ze niet bij..
Idd combinatie van ouders die niet opletten en kennelijk nergens om geven en kinderen die kattenkwaad uithalen met spullen die voorhanden zijn, blijkbaar. Ik laat mijn dochter (bijna 5) nu wel alleen beneden als ik ga douchen ofzo. Meestal als ze dan net lekker aan het spelen is of filmpje aan het kijken is. Laat dan wel alle deuren open, maar ze vreet dan niets uit. Dat is ook de reden dat ik het doe, anders zou ik dr niet zo lang alleen laten. Vanmorgen kwam ik beneden en toen was ze een tekening voor me aan het maken
Oke open zelf gister een tooic over mijn 5 jarige die de tafel onderkleurt met viltstift, dus misschien ben ik niet in de positie om hier iets van te zeggen maar ik vind dit idd onopgevoed..vind het redelijk extreem gedrag wat ik lees. En daarbij verbaas ik mij over het feit dat je als ouder hierom kan lachen..het is opvoedkundig sowieso niet slim om hier om te lachen..maar het is toch ook helemaal niet leuk om die pestbende steeds op te moeten ruimen??
lijkt mij grotendeels opvoedingsgebrek. Frietpan moeten ze hier afblijven (wil het risico niet lopen dat hij een x heet is als ze eraan zitten), snoepkast/koelkast blijf je uit als mama/papa niks zegt (koekjes ed die wij savonds vergeten op te ruimen "mogen" ze wel pakken). Dingen slopen doen ze hier niet bewust. Kantoor zou bij mij een plek zijn "alleen komen als papa/mama er is". Maar vind het lastig om te zeggen wat onder kattekwaad valt en wat onder opvoedingsgebrek. Hier hebben ze pas de keukenbank onder zitten krijten terwijl ik in slaap was gevallen op de bank, tja, is het dan kattekwaad of gebrek omdat ik sliep of peuterexperiment? (ben wel heel kwaad op ze geworden)
Mijn dochter kan niet alleen op de studeerkamer en zo dus ook nooit ongezien met typ-ex in de weer. Zelfde geldt voor chocola uit de kast pakken; ze weet niet waar het ligt en ik laat haar nooit zo lang zonder toezicht dat ze bv een stoel bij het aanrecht kan schuiven om zo in een bovenkastje te kunnen grabbelen. Ze heeft wel eens een banaan van de fruitschaal gepikt, maar erger is gewoon onmogelijk Ik vind het niet meteen gebrek aan opvoeding, eerder een gebrek aan toezicht. Frituurpan binnen bereik van jonge kinderen zetten vind ik wel heel kwalijk; wat als ze 'm eerst nog even aan hadden gezet? Staat hier in de garage, daar komt mijn dochter dus echt niet alleen.
Jonge kinderen snappen nog niet dat het niet nodig/netjes/fatsoenlijk is alle kaas of chocolade op te eten. Ook snappen ze niet dat korreltjes uit een zitzak halen niet hoort, als ze zien dat dat mogelijk is. Idem dito het tekenen met tipex... wat weet een kind er nu van dat zulke dingen niet horen? Met een kind dat dergelijke acties uithaalt is niks mis. De ouders horen ervoor te zorgen dat kinderen normen en waarden leren en ze te corrigeren op zulke momenten. Tipex en frituurpannen moeten ze ook helemaal niet bij kunnen komen.
Dit! Hoe kunnen een 2 en 3jarige een zitzak leegtrekken? Of een frituurpan omgooien (!!)? Hoe lang zijn ze dan zonder toezicht? Ik heb ook ondernemende kinderen, maar wij zitten er denk behoorlijk bovenop. Ten eerste om ze te leren wat voor hun toegankelijk is en wat niet, en ten tweede om ervoor te zorgen dat ze niet aan gevaarlijke spullen komen. Ik moet even nadenken maar het ergste wat ze hier gedaan hebben is het traphekje uit de muur trekken (hier waren ze 1,8jaar en wij stonden er gewoon bij!) en een rol wc papier in de wc gooien.
Ik dacht...een traphek uit de muur trekken, hoe krijgen ze dat voor elkaar? Maar die van jou zijn natuurlijk met zn drieen..dus ook 3x zo sterk haha