Ik weet nog goed dat hier afgelopen augustus/september een topic werd geopend over onze kinderen die dit schooljaar voor het eerst naar groep 1 gingen. Ervaringen uitwisselen, steun zoeken (toch niet niks je kind de hele dag foetsie.. ). En nu? Zit het jaar er alweer op. Wij moeten nog anderhalve week en sommigen zijn alvast begonnen aan de zomervakantie. Hoe is jullie eerste jaar verlopen? Ik vind het ontzettend snel gegaan en dingen waar ik me erg druk om kon maken, gingen nogal vanzelf. Spelen bijvoorbeeld bij andere kindjes of helpen op school met een spelletjesmiddag. Kinderfeestjes, sinterklaas, kerst. Alles bij elkaar. Ik zie een meisje van bijna vijf dat zich in één jaar tijd enorm heeft ontwikkeld op heel veel vlakken en echt klaar is voor het volgende jaar, maar ook enorm toe is aan vakantie. Het continurooster vond ik echt ideaal. We kenden ook geen andere variant zeg maar, dus we stapten zo in. Ik vond het ook erg fijn om overdag wat meer tijd voor mezelf te hebben en wat meer aan andere dingen toe te komen. Wij sluiten het jaar af met een mooi rapport en een goed gemaakte kleuter-cito. Al blijf ik dat toch gek vinden dat het al getoetst wordt. Anderzijds ook fijn, want uit de scores blijkt bijvoorbeeld wel dat ze wat extra uitdaging nodig heeft en gaat de school daar ook mee aan de gang. Dus al met al heb ik het eerste schooljaar van mijn kleuter als positief ervaren. Ook voor mezelf, als ik kijk naar het stukje loslaten. Hoe was het voor jullie?
Hier moet dat eerste jaar nog beginnen (half sept gaat Teun naar school), maar vind het fijn om je positieve samenvatting te lezen . Ben heeeeel erg benieuwd hoe hij het gaat vinden namelijk!!
Ja bizar he hoe snel dat voorbij is gevlogen! Dochter zit helemaal op haar plek op school, heeft leuke vriendjes en vriendinnetjes om zich heen en kan niet wachten tot ze na de vakantie "oudste" kleuter is. Doet het hartstikke goed op school! Super trotse papa en mama, ook omdat ik de kleuterschool zelf heel spannend vond omdat ze een "extreme" prematuur hier. En nu eerste jaar al voorbij en een hele lieve en tevreden dochter die het liefst iedere dag naar school gaat!
ik ben blij dat dit jaar voorbij is! ik vond het echt moeilijk omdat ik steeds met de juf moest praten wegens zoontjes voorsprong. ze hebben hem in eind april op gr2 gezet en steeds weer gesprekken gesprekken...was heel vermoeiend voor mij. maar het is ons gelukt om voor hem nog een kleuterjaar te regelen ipv volgend jaar naar gr3 te gaan.(dat wilde school maar wij niet) maar zoontje heeft van deze problemen helemaal niets gemerkt. hij rent altijd als de eerste de klas in en komt als een van de laatste naar buiten, vaak hand in hand met een van zijn vriendinnen. doet zijn werkjes begon zelfs inkleuren leuk te vinden! hij heeft een tijdje vergeten om plaszindelijk te zijn, gelukkig gaat dat beter omdat juf hem naar wc stuurt. wat een enorme sprong heeft hij gemaakt binnen een jaar tijd. zijn kadoo ligt al klaar voor zijn goed gedrag op school,en nog anderhalf week te gaan! ik ben erg trots op hem!mijn kleine lieve kleuter!
Wij hebben nu net vakantie gekregen en het jaar is echt omgevlogen! Laatst zag ik de foto van zijn eerste ochtend terug en wat een vent is het geworden dit jaar! Hij was al nooit verlegen maar het verschil met nu was echt zichtbaar op de foto. Hij heeft echt genoten van school, al snel een beste vriend gemaakt (volgens mij de eerste week al) En later zijn er ook leuke vriendjes bijgekomen. Ook met hun moeders heb ik leuk contact gekregen waar ik echt blij mee ben aangezien wij hier nog maar 1,5 jaar wonen. Afgelopen jaar zat hij in een combi klas maar volgend jaar wordt dat uit elkaar gehaald en komt hij in nieuwe klas met alleen groep 2 kinderen ( wel met 4 andere jongens uit zijn oude klas, zijn vriendjes). Maar volgens mij vind hij dat niet erg en hij zal er snel aan wennen. Als het goed is word dit de klas waarmee hij naar groep 8 zal gaan dus ik ben enorm benieuwd welke nieuwe vrienden erbij gaan komen We rolden eigenlijk best snel in het vaste schoolritme van halen brengen halen brengen etc. Voor mijn jongste soms wat vervelend vanwege slaaptijden maar daar zijn we nu vanaf. En ook deze kleine man ging dit jaar voor het eerst naar de psz waardoor ik in eens vrij ochtend heb Verder begon het jaar met best een heftig bericht omdat er in oktober is geconstateerd dat hij slechtziend is. Het kwam natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen maar een bevestiging komt toch altijd harder aan dan je van te voren bedenkt. Er zijn een aantal onderzoeken nog uitgevoerd en ook op school is hiervoor nu begeleiding. En we hebben een vermoeden dat het met zijn zicht steeds beter gaat Maar als ik hem dan zo bekijk, zie spelen en hem zie genieten van het contact met anderen, zijn openheid over zijn beperking, het gemak waarmee de anderen ermee om gaan, de leuke dingen die ik terug krijg van andere ouders over hem..... wat een heerlijk kind en wat ben ik trots op hem!
Het eerste jaar zit er bij ons nu net op. Het is zo snel gegaan. In plaats van een klein meisje is het nu ineens een hele meid. Met babbels en vragen waar ik nooit over na zou denken. Zo bizar veel als ze leren in een jaar. De cito vind ik ook wel erg overdreven, maar goed. Dochterlief scoorde het hoogst wat haalbaar is, maar de dag erna had het wel totaal anders kunnen zijn. Ze pikt alles super snel op. De eerste keer bij een vriendin spelen was voor haar dikke tranen, maar voor mama ook vanbinnen. Vond het zo spannend. Hier geen continue rooster. De eerste keer dat we in de ochtend al afspraken dat ze tussen de middag ergens zou eten vond ik heel erg lastig. Ze was nog nooit zolang van huis geweest. Gelukkig was ik even bij de winkel waar ze dus langskwamen en ze zwaaide vanaf de fiets nog even en riep heel hard 'dat is mijn mama'. Die dagen vind ik nog steeds erg lang duren. Vanaf volgend jaar januari heb ik er twee op school en nog maar een kleintje thuis. Vind het maar een gek idee. Ze worden zo snel groot. Over een jaar gaan ze naar groep 3. Pfffff
Heel herkenbaar, hier staat de foto van de schoolfotograaf in de kamer en Emma is nu zo'n dametje geworden. Kan me heel goed voordtellen dat dat flink slikken is meis. Ik ben wel heel blij dat het zicht beter lijkt te gaan. Hier ook omgevlogen het jaar. Ze had een hele lieve juf. Vind ik ook wel moeilijk dat ze die niet meer krijgt. Maar lijkt er op dat de nieuwe juf ook heel lief is gelukkig. Ze heeft het gelukkig erg fijn op school. Op naar groep 2