Vorige week moest ik de meterstand van het water doorgeven, 200m3 verbruikt in een jaar tijd voor 2 volwassenen en een kind.... Wij moeten bijbetalen. Volgens het Nibud verbruiken wij net zoveel water als een 5-persoons huishouden, niet normaal dus. Zoveel gekke dingen doen wij eigenlijk niet. Ik douche elke dag, ook ivm sporten, vriend bijna elke dag en dochter gaat 3x per week in bad, die vul ik voor een kwart. Ik draai de wasmachine pas als hij vol kan (behalve bij schoonmaak doeken), de vaatwasser gaat om de dag aan en verder kan ik me niks bijzonders bedenken. We hebben geen jacuzzi, geen zwembad die we in de zomer steeds opnieuw vullen, wel een tuin maar zoveel water heeft die ook weer niet nodig gehad dit jaar. Hoeveel water gebruiken jullie per jaar? En hoe besparen jullie op water? Ik vind het niet zo leuk om elk jaar bij te betalen 😅
Wij verbruiken rond de 50 a 55 kuub per jaar. Zijn met 2 volwassenen 1 peuter en 1 kleuter. Vaatwasser gaat om de dag aan. Tijdens tanden poetsen of handen wassen gaat de kraan dicht. In bad gaan we met z'n 4tjes tegelijk. Ik draai 3 wasmachines in de week op t eco programma.
Wij met zijn 5-en, vaatwasser dagelijks, dagelijks wasje, om de dag douchen en een redelijke tuin met beplanting (en geregled een badje buiten zomers): zo'n 80m3 dit jaar. Afgelopen jaren 70m3 en minder. Maar dit jaar radiatoren geleegd, vloerverwarming gevuld, veel geklust en daardoor veel meer schoon moeten maken, meer gedouched etc. Wij doen en laten er niet bewust dingen voor.
Veel hangt natuurlijk af van hoe lang je elke keer onder die straal staat. Is dat 5 à 10 minuten of is dat een half uur? Eco-doucheknop of niet? Daarnaast misschien es kijken naar de doorlopen van 't toilet? Daar kruipt over 't algemeen ook vrij veel water in. Zo'n dubbele spoelknop installeren helpt vaak al wel wat.
Wow wat een verschil zeg! Douchen doe ik max 10 minuten. Vriend is de ene keer snel en de andere keer langzaam. Die spoelknop is wel een goed idee, wij hebben maar 1 stand. Eco douchekop ken ik helemaal niet, ik ga er eens naar kijken. Wij wonen nu in een eengezinswoning. 2 jaar geleden in een flat en daar moesten we nooit bijbetalen. Het zal hem dan denk ik in al die kleine dingen zitten... Lijkt me niet dat je ergens water kunt verliezen zonder dat te zien toch?
Ja dat is best veel... Wij gebruiken geloof ik 70-80 per jaar met 2 volwassen , 1 kind die hier 80% procent is en een baby. Eigenlijk letten wij totaal niet op eerlijk gezegd teminsten niet in de zin van minder of korter douche. Wij douche allemaal dagelijks , soms 2x ivm sport , elke dag vaatwasser , bijna elke dag wasmachine vol. Wel letten wij op : kraan dicht tijdens tanden poetsen , niet onnodig warm water gebruiken , kraan niet laten lopen etc. Kom er nu niet zo op.
toevallig net de afrekening gehad, 64 m3 verbruikt. wij zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen. zij vergeten wel eens de wc door te trekken maar voor de rest doen we hetzelfde als jullie ongeveer. dus geen idee hoe jullie die 200 m3 voor elkaar krijgen?
Wat gek joh.. Nee nu ik dit lees heb ik ook geen idee hoe we dit voor elkaar krijgen. Dan zou ik de kraan elke week een hele dag aan moeten zetten ofzo, vreemd zeg...
Wauw das zeker veel. Wij verbruiken tussen de 80 en 90m3. met 2 volwassenen en 1 kind. Vaatwasser, wasmachine, groot tweepersoons bad wat minimaal 3x per week helemaal volstroomt voor mij alleen al En daarnaast dus nog voor kind en een douchende partner. Ik zit ook fulltime thuis, dus vaak wcgebruik ed.
Wij als gezin verbruiken z'n 90 kuub.. Zijn met 2 volwassenen, 2 kids hond en aquarium.. Man en ik douchen elke dag, kids om de dag. Vaat en wasmachine staan bijna elke dag aan
Heb je geen lek in de waterleiding onder de vloer? Dat was bij ons namelijk het geval. Het spoot er daar uit. In ieder geval even het kijken waard. Of alle waterverbruikende apparaten uit zetten en kijken wat de meterstand is, en dat na een nacht nog eens bekijken. Dan kan je zien of er water is weg gelekt.
Hmm... Ik ga morgen het waterbedrijf eens bellen want ik vind het nu wel echt gek. Net ook even de watermeter bekeken of hij niet doorliep, dat was niet het geval. Er lagen alleen wel een paar waterdruppels en de grond eronder is helemaal nat. Maar dat is aarde, dus ik weet ook niet of dat wat zegt.
Dankje voor de tips! Die laatste ga ik gelijk even proberen. En de waterleiding onder de vloer? Ik weet zo niet hoe ik daar achter moet komen maar dat laat ik wel aan mijn vriend over
Dat klink als een lek of een toilet wat continu doorloopt. Als je een duoblok hebt kun je ook een baksteen in het spoelreservoir leggen. Dat gaat natuurlijk niet met een inbouwtoilet
Ik zou elke week even je water standen noteren en kijken hoeveel dat is, dat je het dus zelf even bijhoudt. Ik ben nog in mijn eentje. Ik weet dat ik gemiddeld 10 euro per maand aan water betaal. Weet even niet mijn verbruik. Bij de wc laat ik hem alleen bij de grote boodschap helemaal doorspoelen, anders zet ik hem stop of ik trek helemaal niet door. Douchen zo kort mogelijk, volle trommels was. Een keer in de 5 dagen zo ongeveer de vaatwasser aan. Ik doe bepaalde dingen niet in de vaatwasser en doe ik 1 keer in de week met een sopje. Als ik s morgens en s avonds water kook kook ik maar 1 keer en gaat het water in een thermosfles. Water wat ik over heb van een waterflesje, ergens anders van oid, gooi ik bij de planten.
Ik heb net de stand doorgegeven en verbruik was 145. Onze meter loopt niet altijd dus ons verbruik is ook hoger eigenlijk. Hier gebruiken we best veel. We douchen dagelijks. Mijn vent Zeker een half uur en ik zo'n 20 min. Kleine vent ook vaak 20-30 min. Wassen 2x per week maar dan bij elkaar wel zo'n 10 wasjes per week. Vaatwasser gaat dagelijks aan.
Wij gebruiken 99 m3, wij zijn een gezin van 3 volwassenen en 2 kinderen. Het is erg weinig, maar toch gebruiken wij water wanneer nodig. Ik was sowieso al 2x per dag!! Ik en de 2 kleintjes douchen om de dag, maar kort. Mijn man en oudste zoon douchen iedere dag, maar ook niet heel lang. Misschien een goede tip: koop kleine emmertjes, maak daar een sopje in als je schoonmaakt/dweilt, scheelt enorm veel water op jaarbasis en het wordt net zo schoon. gebruik bij wasmachine en vaatwasser de ecostanden en zorg vooral bij de vaatwasser dat je hem niet dagelijks aan hoeft te zetten. Ik zet hem meestal om de dag of om de 2 dagen aan. Uiteraard gebeurd het mij ook wel dat ik hem 2x op 1 dag moet aan zetten , maar meestal toch niet. Verder hebben wij hier alle kranen waterbesparend.
Wij zijn met twee en verbruikten vorig jaar (tussen eind nov 2013 en eind dec 2014) 93 m3. Dat is volgens mij ook echt teveel. Wij douchen wel vrij lang maar juist weer helemaal niet vaak. En vaak ook samen. Wassen draaien doen we ook niet veel: maximaal 1x per week. We hebben geen vaatwasser dus vullen wel eens de gootsteen met water. Verder gebruiken we natuurlijk gewoon drinkwater om op te drinken en mee te koken. Ik hoop dat het dit jaar minder is want vorig jaar moesten wij inderdaad ook bijbetalen.
Als ik alles hierboven lees vraag ik me toch ook af of wij geen lek hebben ergens Maar als ik bij het Nibud kijk lees ik dat het wel gemiddeld is? pers. + verbruik: 1 46 m³ 2 93 m³ 3 127 m³ 4 159 m³ 5 194 m³ Energie en water - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (hun bron: CBS-Budgetonderzoek, 2012 (Bewerking Nibud 2015))