Hebben ze geen 2 jaar bij cb nagekeken dan? Ze hebben daar het gehele ontwikkeling van je peuter op kaart en kunnen beter inschatten wat JOU kind kan/moet. Sommige hebben voorsprong sommige juist achterstand of gemiddelt. Het is lastig inschatten wat jou kind moet kunnen. In grote lijnen wel maar stel is achterstand dan zou cb/kdv/psz je vast over informeren. Vergelijken kan je wel voor jezelf wel met andere maar is zinloos
Tja, 101 dingen natuurlijk, en niks. Kan je wat specifieker zijn? Taalontwikkeling? Motorisch? Zindelijkheid?
google even op cognitieve ontwikkeling, dan heb je gelijk een hoop sites. Maar het verschilt per kind natuurlijk. Maak je je ergens zorgen over?
Bv. http://kindercath.nl/documenten/2011Ontwikkelingkinderen.pdf of Mijlpalen cognitieve ontwikkeling peuter, kleuter, schoolkind | Kijk op Ontwikkeling
Ach ik heb een eeneiige tweeling en die kunnen soms ook dag en nacht verschillen De een kan goed puzzelen en durft meer; de ander kan beter rollenspel doen en beter praten. Snap ik soms ook niks van; dochter 1 puzzelt heel rustig en dochter 2 wordt nijdig als het niet lukt en gooit de puzzel door de kamer (het is best grappig om te zien hoe ze zo hetzelfde en tegelijkertijd zo verschillend zijn)
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CCAQFjAAahUKEwi3wa7M9tLHAhXnJXIKHTe3Ab8&url=https%3A%2F%2Fd1l066c6yi5btx.cloudfront.net%2Fncj%2Fncj%2Fdocs%2Fvan_wiechenonderzoekschemas.pdf&ei=bxPkVffNDOfLyAO37ob4Cw&usg=AFQjCNF1HKx9mjze5zA04jvTqRLhhve1cg wat er hier staat met kunnen betekent dat de overgrote deel van de kinderen op die leeftijd al kunnen. dit is geen lijst om voorsprong te kunnen bepalen. maar om achterstand te kunnen dedecteren.
Het CB gebruikt bij ons het van wiechen schema. Misschien zou je daar eens op kunnen zoeken als richtlijn.
Indd wiechen schema kijken als je denkt aan achterstand. Aan gemiddelt of voorsprong heb je daar niets aan want is erg lage plank van cb wat kind moet doen.
Volgens mij betekent het Wiechenschema. kenmerken met (M) zonodig op mededeling van de ouder; bij positief resultaat M noteren.