Beste moeders, Wanneer hoort een kindje de letter S goed uit te kunnen spreken? Mn zoontje heeft er nog moeite mee, hij kan alle letters goed uitspreken behalve de S. Bijvoorbeeld muis, spreekt hij uit als muiSch of spreekt het als muiFsch... Vis = Visch of ViFsch. en andere woorden met de letter S in ontwijkt hij ook liever. Ik zeg er ook eventjes bij dat hij twéétalig wordt opgevoedt. Ben heel benieuwd naar jullie antwoorden. Liefs brusje1.
Heeft mijn dochter eigenlijk nooit last van gehad.. Heeft ie nog of lang een speen gehad of duimt ie? Kan me voorstellen dat t daar misschien mee te maken heeft..
Bedankt voor je reactie arevinol. Ik merk inderdaad wel dat andere kindjes van zijn leeftijd op de peutergroep hier minder 'last' van lijken te hebben, en ik vroeg het me dus zo ineens af of dit wel zo gewoon is. Nee van de speen was hij al met 16mnd af, en geduimt heeft die nooit.
Chantal jij ook bedankt. Ja dat is het, hij slist... wat moet ik hier nu mee dan dames, gewoon afwachten of dit vanzelf goed komt dan?
ik zou het gewoon even afwachten nog, hij is nog geen 3jaar zie ik... als het echt iets is waar iets mee gedaan moet worden word het denk ik op de basisschool wel aangegeven. anders vraag je er even na bij het cb.
Meid bedankt. Zoontje gaat nu sinds eind september naar de peuterspeelzaal en heb de peuterleidsters er in iedergeval nog niet over gehoord. Zal het hen morgen ook eens vragen of het hen überhaupt is opgevallen.
Klinkt misschien gek, maar begon me toch eventjes zorgen te maken ná jullie reacties. We doen hier wel veel oefen klankspelletjes thuis wat hij heel leuk vind. Ik denk dat ik het inderdaad gewoon eventjes afwacht, wie weet is het over een paar weken anders.
Wat goed dat je er alert op bent en wat goed dat je spelenderwijs oefent! Ik sluit bij de andere aan voor wat betreft de tandarts en het cb. Komt wel goed hoor, kan het ook nog een gewoonte zijn, iets dat hij onbewust doet?
Mijn zoon heeft hetzelfde. Ik oefent met hem door bijvoorbeeld een slang na te doen. Verder wacht ik af, want ze hoeven het nog niet te kunnen.
Mijn zoontje doet dat ook, maar is dan wel wat jonger. Ik heb geen idee wat 'normaal' is. Maar het kan idd een gewoonte geworden zijn, denk dat dat vanzelf goed komt. Zo heeft mijn dochter heel erg lang een paar woorden niet goed uitgesproken, zo noemde ze een 'glijbaan' een 'glabijn' D) en dat is 'pas' over gegaan toen ze bijna naar school ging.
Wat een lief berichtje, dank je wel, moet er gewoon van blozen hihi. Ja misschien toch wel onbewust, de peuterleidster zei vanmorgen dat ze het vaker heeft gezien, en dat het vanzelf wel los loopt, hij is nog jong. En anders kunnen we altijd nog het cb inschakelen in de toekomst. Dus ik hoefde me er geen zorgen over te maken. Wennepen en maja jullie ook bedankt. Ik zal het inderdaad gewoon afwachten en voor de rest veel spelenderwijs blijven oefenen, dan komt het vanzelf wel goed. Nogmaals, bedankt allemaal.
Hier bij de meeste woorden in het begin (zoals slang, steen, spin ed) Zijn we nu aan het oefenen bij logopedie. idd met uitspreken als sssslang, ssssteen.
Gewoon afwachten idd, mn nichtje had ook moeite met de s en nu met bijna 5 jaar gaat ze naar de ...hoe heet dat weer? Logopediste?
Mijn zoontje heeft een jaar lang dingen als peejen en taan en peeltuin gezegd. En sinds kort zegt z'n kleine broertje van nog geen 2 ook peejen. Dus nu zegt hij sinds een tijdje gewoon spelen, staan en speeltuin. Onze kids worden drietalig opgevoed. Vergeet niet dat ze dubbed zoveel klanken moeten leren! Een logopediste hier zei trouwens dat de s-klank voor veel kinderen moeilijk is. Rond hun zesde jaar moeten ze deze goed kunnen uitspreken.
Hier ook moeite met de s-klank. schijnt 1 vd moeilijkste klanken te zijn. ik heb ooit iemand gesproken die bij een audiologisch centrum werkt en die vertelde mij dat. Gaat vaak beter vanaf een jaar of 3. Dus lijkt me nog heel normaal. Wel zelf gewoon goed blijven uitspreken en voordoen, dan komt het vast goed
Ik zie dat je al veel reacties hebt, maar wil die van mij er toch nog even aan toevoegen. Onze kleine meid is geboren met een open gehemelte, daardoor nu vanaf haar derde verjaardag logopedie. Die leert haar om dingen goed uit te spreken, en mij de oefeningen om dat thuis ook te doen. Ze heeft mij ook gewaarschuwd om geen andere dingen te oefenen als die zij mij geleerd heeft, omdat ik mijn dochter dan misschien iets verkeerds aanleer. Wat we wel altijd moeten doen is alles goed uitspreken, dus geen rare taaltjes gaan of woordjes gaan zeggen. En veel voorlezen, als je kindje veel woorden hoort, gaat ie ze vanzelf goed uitspreken. En verder niet te druk om maken. Ze hoeven pas alle letters goed uit te spreken als ze 5 zijn, voor die tijd mag er geslist, letters verwisseld, of letters weggelaten worden.
hoi Mijn dochter van nu 3,9 jaar oud slist ook en ze zit nu 6 maanden op eden logopedie inderdaad ze ken niet de S uitspreken maar meer van Spring =pring School=chool en gaat zo maar door nu leert ze tanden op elkaar dus dan blijft haar tong binnen in haar mond en dan de S uitspreken sissen van de slang SSSSSSSSSSSSSSSSS met tanden op elkaar maar ook kon ze nu Bl uitspreken dus Bloem=loem Klok=Kok en nu gaat het goed ze zeg nu buloem en kulok de u zit er nu overal bij maar dat slijt van zelf weer zei de logopedie de R ken ze ook niet maar dat moet rond 5 a 6 jaar leeftijd nu oefen met gorrgelen met water in haar mond na het tandenpoesten je ken een keer langs de logopedie gaan of bellen en uitleggen ' misschien zeggen ze wel ja het is nu al nodig op dee leeftijd of ze zeggen kom maar terug als hij 3 is