Mijn dochter (11) is aardig aan het puberen, goed dat hoort er bij. Ze heeft samen met haar vriendin verzorgpony's. Gisteren zijn ze er geweest en afgesproken dat ze er donderdag weer heen gaan, ze hebben drukke weken voor de boeg qua toetsen en werkstukken. Voor de pony's moeten ze een drukke weg over, als ze daar heen gaan willen wij dat wel weten. (Er gebeuren vaak ongelukken) Nu zijn ze er vandaag wel heen geweest zonder dat wij er vanaf wisten. Mijn dochter wist dat ze straf zou krijgen als ze er heen zouden gaan, maar wilde niet tegen haar vriendin in gaan. Wat zouden jullie doen in die situatie? Ben ik te streng? Ik weet dat ze het volgende schooljaar zelf naar school moeten fietsen en voor de rest ben ik wel makkelijk qua fietsen maar deze weg wordt hier al de dodenweg genoemd.
Ik zou het vooral bespreken; juist je eigen plan volgen en weerstand bieden tegen dingen die je niet wil terwijl vrienden van wel willen, is ontzettend belangrijk om te leren, vooral als ze naar het VO gaan (dan heb je minder controle en zullen er (veel) meer van dit soort situaties zijn). En aan afspraken houden vind ik ook erg belangrijk, ook juíst dan. Ik zou dan ook aangeven dat er consequenties zijn als ze dit nogmaals doet.
Ik vind je niet te streng. Vrijheid kun je krijgen op het moment dat je je aan afspraken houdt. Mijn dochters beste vriendin mag veel meer dan mijn dochter, dat heeft best tot voor wat discussies gezorgd. Gelukkig heeft ze op de middelbare school meer vriendinnen en die mogen minder, dus kijkt ze er ook anders tegenaan. Ook duidelijk aangeven waarom je het niet wil, niet om te pesten, maar vanwege de veiligheid.
@NiekeKris @suus1983 ik heb een gesprek met haar erover gehad. Ook wat betreft het leren nee zeggen. Haar vriendin mag ook meer en is ook een type van gewoon doen en niet vragen, dus dat geeft wel struggels maar dat zal ze toch moeten leren. Iedereen heeft nou eenmaal andere regels.
Ik vind je ook niet te streng. Dit zijn de afspraken en zij is degene die zich er niet aanhoudt en zal (klinkt zwaar) de consequenties van haar keuzes moeten dragen.
Of je streng bent of niet doet er ook niet zozeer toe. Jullie maken afspraken en daar moet ze zich aan houden.
Streng of niet Ze moet zich aan de afspraken houden Dus ook de consequenties aanvaarden anders denkt ze dat ze er elke keer met een waarschuwing mee wegkomt Ik snap dat als een vriendin wel mag en jij niet dat ze dat niet leuk vind maar dat zal nog veel vaker voorkomen dat een ander meer mag
Wat andere ook zeggen het zijn jullie regels. Ze moet ook leren nee zeggen en zeker tegen vrienden. Dat is juist de plek om het te leren en te leren accepteren dat de ander nee zegt
Ik zou dit gebruiken om met haar in gesprek te gaan over verkeersveiligheid. Ook nog aan vraag aan jou: waarom wil je het weten? De weg wordt er niet veiliger door als jij het weet. Kent ze wel de juiste oversteekplekken? Wat zou je antwoorden als ze je belt om te vragen of ze ernaar toe mag? Of even een appje stuurt om het je te laten weten? Ze is nu bang dat je boos wordt omdat ze iets gedaan heeft wat niet mag. Bang zijn zou niet hoeven.
Ik wil het weten zodat ik dan op een afgesproken tijdstip bij de weg kan staan. Alle plekken zijn hier drama, tussen 4 en half 6 is het ergste. Het fietspad is gelijk aan de rijbaan en er wordt met volle vaart gereden. Wij hebben wel samen een plek afgesproken die qua wegveiligheid beter is.
Ik snap wel dat je het wilt weten, op het moment dat ze het komt vragen kun je haar er nogmaals op attenderen dat ze goed uit moet kijken. Is ze er toch weer even bewust van. Op het moment dat ze het impulsief beslissen om daarheen te gaan heb je dat 'moment' niet. Uiteindelijk moet je die controle natuurlijk loslaten, maar 11 vind ik daarin nog wel jong.
Wij ook, en dan is een tijdelijke begeleiding wel goed. Er zit gewoon geen goede oversteekplaats daar.
Ik zou je eigen gevoel blijven volgen wat betreft de weg. Ik zou daar persoonlijk ook wel voorzichtig mee zijn maar misschien sommige anderen wat minder. Hoe dan ook, als ouder heb je allemaal je eigen aanpak en aandachtspunten en voor jou is het gewoon heel belangrijk dus zou ik daar gewoon achter blijven staan. Hoe dan ook, als je met haar een afspraak hebt gemaakt En ze houdt zich er niet aan dan zou ik daar zeker consequenties aan verbinden. Nu is ze nog op een leeftijd waarop je dat soort dingen kan bijsturen, over een paar jaar misschien wat minder.
Bang is een groot woord natuurlijk, maar lijkt me wel logisch dat ze er tegenop ziet om iets te vertellen wat ze heeft gedaan, terwijl ze wist dat het niet mocht?