Mijn kind is creatief

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Partyrocker, 8 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Toch nog iets van zijn moeder :D.

Mijn zoontje van bijna 27 maanden. Is gek op knutselen, tekenen, schilderen en noem maar op.
    Toen hij net 2 was geworden probeerde hij al echt binnen de lijntjes te kleuren en ook op de peuterspeelzaal valt het de leidsters op dat hij gek is op kleuren, plakken en knippen en hij doet regelmatig mee met de grotere kinderen. De juffrouw vind het iets om te stimuleren, dus hij mag overal aan mee doen.

Het is zo leuk om te zien dat hij nu al echt veranderd met tekenen. Dus het krassen is overgegaan naar gesloten vormen en hij benoemd zijn tekeningen ook (vliegtuig, helikopter, vis) ik haal het er niet uit, maar hij wel :D.

Nu heb ik voor hem thuis natuurlijk al de nodige tekenspulletjes liggen (waskrijtjes e.d. waar hij zelf bij kan) al tekent hij het liefste met een balpen. Dat deed ik ook vroeger.
    En nu sinds kort ook plakkaatverf, vingerverf en knutsel dingen.

Maar hoe stimuleer je een creatief kind nu echt en hoe stimuleren jullie dat? Wat voor een leuke knutseldingen heb je voor een 2 jarige bijvoorbeeld?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mag mijn middelste bij jou langskomen? haha

Hij vind knutselen echt verschrikkelijk, op de psz zit hij altijd te zuchten met z'n hand onder z'n hoofd dat hij het echt niet wilt.

Maar goed, ik ben ook geen knutselheld.

3. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hahaha, ja dat kan ook.
    Het is sowieso al grappig dat die kleintjes al echt een interesse kunnen hebben in iets. Of GEEN interesse zelfs.
    Zoon loopt het keukentje in de klas bijvoorbeeld elke dag straal voorbij. Hij vind er geen klap aan en dat terwijl er zat jongetjes graag in de keuken spelen.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik heb een leuk boek gekregen vorig jaar over knutselen met natuurlijke materialen....
    Kan hij niet alleen maar samen is het resultaat echt leuk.
    En je hebt ook echt tijdschriften mbt knutselen met natuurlijke materialen. Erg leuk!

Bijvoorbeeld deze gemaakt samen met dochterlief.. 2 jaar geleden ofzo
    Eerst samen verzamelen.. Dan mag hij verven en vervolgens samen in elkaar zetten.

5. Saskia78

6. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.004
    113
    Op deze leeftijd zou ik hem lekker laten knippen, scheuren en kleuren. Hier net zo'n kind :D Ik weet nog heel goed dat ik zo'n "kleuterschaartje" voor haar had gekocht. Nou.. dat was fout. Dat ding knipte voor geen meter en deed totaal niet wat ie moest doen. Snel een normale schaar gekocht, maar dan zit ik er wel bij aan tafel.

Verder een grote rol tekenpapier van Ikea uitrollen over je tafel en laat maar gaan. Ze verzinnen zelf wel iets. Het krijtbord werkt hier ook fantastisch en wat ook heel goed werkt is zo'n magisch tekenbord, die je telkens uit kan wissen zeg maar.

Wat ook leuk is; lege wc rolletjes laten beplakken met alles wat er op kan plakken. Stikkertjes, van die wollige bolletjes, papiertjes, stokjes. Alles eigenlijk. En verder kleine bolletjes draaien van divers gekleurt crepe papier en die in een mooie kleurplaat plakken of waar dan ook op.

Creativiteit is ontzettend leuk, zelf maak ik soms de fout dat het dan ook ergens op moet lijken, maar het allerbeste is gewoon een tafel vol met mogelijkheden en laat ze maar lekker gaan. Zeker op die jonge leeftijd is er niets leukers dan het ontdekken van materiaal. Op school gaan ze wel gerichter aan het werk natuurlijk, maar voor thuisk gewoon lekker ontdekken, voelen, beleven etc. Ook als het nergens op lijkt en jij je ernstig afvraagt of het ooit nog goed komt met je interieur.

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Nou hier ook een antiknutselkind. 3 strepen en t is genoeg, haha. De keuken kan hij dan wel weer mee spelen.

Misschien is playmais leuk voor je zoontje?

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mn dochtertje zoekt het ook meer op dan zoon lief. Op zn rapport had hij een "matige voldoende" voor het werkplezier tijdens het knutselen :D Dat heeft ie niet van ene vreemde ;)
    Dochter is nu 2,3 jaar en die vindt het heerlijk om op zo'n leeg tekenblok te krassen. Stempelen op een leeg vel vindt ze ook leuk. Ik heb ook foamkralen gekocht ( Action) om te rijgen, vindt ze ook leuk om te maken. stickers plakken...
    Er zijn vast nog veel meer dingen die ze leuk zal vinden, ik lees even mee. Kleien? Verven? ( vind die laatste twee zelf zo'n zooi geven...)

9. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Hier ook een knutselmeisje, hier o.a. in huis: stiften, potloden, krijtjes (losse krijtjes, en zo'n bal), schaar & lijm, verf (vingerverf, plakaatverf, waterverf, etc), klei (incl. uitstekers, mesje, etc), stempels, tekensjablonen, kleurboeken, stickerboeken, Playmais, AquaDoodle (voor als ze wil tekenen, maar ik bijv. even moet koken en dus niet erbij kan zitten), magisch tekenbord (voor bijv. in de auto, op visite, etc), rollen papier v/d Ikea. Een v/d muren in d'r kamer is met krijtbordverf, dus daar kan ze ook op los gaan, haha. Met Sint heeft ze Etos badkrijt gekregen. Ook een groot succes.

Echte projectjes met bijv. wc-rollen is ze nog niet aan toe.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Knippen, evt met kartelschaartje (ik heb van die plastic papier-schaartjes met verschillende kartels)
    Glitters/glitterlijm
    grote strijkkralen misschien?
    Stickers
    Stempelen

Voor de kerst kun je bijv een glazen potje beschilderen en daar een waxinelichtje in doen.

11. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    ja hier ook een knutselkind.. vind het zelf ook heerlijk om mee te freubelen.. vandaag kerstbomen gemaakt van karton en wasknijpers.. !

Ik haal veel van pinterst.. Staan een hoop leuke tips op. Alhoewel je dochterlief met niets blijer maakt dan met een bak vol wc rollen karton papier aluminiumfolie stiften stempels stickers lijm en een schaar en het wordt niet altijd wat maar ze is zo een paar uur zoet met dingen kleuren plakken knippen en weer plakken.. heerlijk !

12. Saskia78

Het hoeft ook niet perse wat te worden... Die drang om het ergens op te laten lijken komt vanzelf als ze eenmaal naar school gaan :)

Deel Deze Pagina