Hallo hallo, Even een vraag: onze dochter heeft tot zo'n 2 maanden geleden eigenlijk nooit problemen met ontlasting gehad. Nu is dit echter een probleem. Ze moet echt ontzettend hard persen (je ziet haar bij wijze van spreken paars aanlopen), dan heeft ze na een tijdje persen echt een iniminie beetje ontlasting in haar luier. Hier heeft ze ook flink pijn aan, ze huilt erom en haar billen worden enorm rood, als je het schoonmaakt, spant ze haar billen helemaal aan. Echt sneu voor haar. Voor die rode billen hebben we intussen iets gevonden dat vrij goed werkt, dat is wel fijn. Echter, ze poept nu op een dag zeker 5 keer een iniminie beetje en meestal ook 1 keer een 'goede luier vol'. Heeft iemand tips hoe we haar kunnen helpen, zodat het wat makkelijker word voor haar ? Alvast bedankt!
Drinkt ze genoeg? Waarschijnlijk is haar ontlasting erg hard. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Ik zou adviseren om roosvicee laxo te halen. Dit een paar keer per dag geven. En anders wellicht even langs de huisarts, want het lijkt ook een beetje op verstopping door de harde ontlasting. Deze kan zakjes voorschrijven die de ontlasting zacht maakt. Veel vezelrijk laten eten wil ook helpen. Succes!
Misschien helpt lactulose? Kun je vrij bij de apotheek halen. Mijn dochter kreeg dat na haar premature geboorte ivm opstipatie.
Naar de huisars. Krijg je waarschijnlijk eerst lctulose wat vrij verkrijgbaar is of zakjes als forlax om de ontlasting zacht te maken. Als het zacht genoeg is en ze heeft een tijd goed gepoept kun je dat weer afbouwen. Forlax is wel op recept dus zou beginnen bij de huisarts voordat dit zich zo ver ontwikkeld dat het echt een groot probleem wordt (spreek uit ervaring alleen kon ik er niks aan doen).
Hier hebben we daarvoor forlax gekregen krijgt ze 1 zakje per dag van meestal gaat het dan goed. Nu was vandaag dag 3 van niet gepoept en al zeker vandaag keer of 7 geprobeerd maar lukte niet. Gisteren al 2 zakjes forlax gegeven en vanmorgen weer 2 zakjes. Uiteindelijk na het eten met zwemluier in warme bad gezet en toen kwam er eindelijk iets uit ik hoop morhen de rest maar was al blij dat er iets kwam.... Vind echt zo sneu voor haar. Echt even langs de huisarts. Forlax kan trouwens geen 'kwaad' het maakt de darmen niet lui of zo. Het enige wat het doet is het vocht in de ontlasting vasthouden zodat het smeuïg blijft en makkelijker gaat voor die ukkies. Sterkte en succes het is niet leuk
@fummeltje31 Ze drinkt prima, niets op aan te merken. En wat ik verder in de reacties lees, is dus toch maar even naar de huisarts... Ik dacht dat er vast nog wat andere 'huis tuin en keuken' oplossingen zouden zijn... ...
Ze heeft last van verstopping, dus ik zou idd ook iets vragen om dat voor nu te verhelpen, verder kijken of ze voldoende vezels, vocht en vetten in haar voeding heeft (je kan bv een theelepel olijfolie door haar avondeten doen, voor vezels veel groente/fruit/volkoren producten, en verder dus genoeg water drinken). Als haar ontlasting dan weer goed gaat, kun je het middeltje (bv lactulose) afbouwen.
Ik heb van de homeopaat (hier was ik voor het slapen) probiotica voorgeschreven gekregen, omdat ik mijn zoontje niet langdurig aan de laxeermiddelen wilde hebben (we hebben wel kortdurend lactulose gebruikt en hebben het nog in huis). Het gaat nu stukken beter met hem!
Wij zijn ook naar een homeopaat gegaan nadat we 1.5 jaar forlax hadden gebruikt en ervanaf wilde. Probiotica gekregen en het werkt perfect! We zijn bijna van de forlax af!