Mijn dochter van 4,5 jaar heeft sinds 2 weken ongeveer moeite met naar bed gaan. We hebben een vast ritueel en dat zijn we gewoon blijven doen allee verzint ze allemaal smoesjes om maar niet te hoeven slapen. Met als gevolg dat ze de volgende dag moe is. We hebben al op meerdere manieren geprobeerd haar gewoon te laten slapen maar niets lijkt te werken. Ze is nu ook weer op haar kamer aan het spelen omdat ze niet wil slapen. Terwijl ze wel vanavond zei dat ze zo moe was. Herkent iemand dit en heeft iemand misschien een tip?
Hier komt de oudste altijd met 100 smoesjes naar beneden. Het helpt erg als ik zeg dat ze anders morgen maar alleen naar bed moet zonder verhaaltje (want waarom breng ik dr naar bed als ze er toch altijd uit komt). En als ze 's ochtends loopt te klagen dat ze moe is benadruk ik dat ze dan maar eerder moet gaan slapen s avonds.. meer kun je niet doen denk ik? Misschien kun je in jullie geval dr iets eerder naar bed brengen en dr nog even zelf laten spelen tot je de lamp op de gang uit doet en dat ze dan echt moet gaan slapen? Misschien heeft ze even behoefte aan eigen tijd voor het slapen?
Hebben jullie wel een vast ritueel? Als ze eerder wel al moe was is ze misschien over de slaap heen en gaat ze te laat naar bed? Zou zoals mijn coirgvoorg ook zegt de dag er na benadrukken dat ze niet mag piepen omdat ze zelf niet wou slapen. Onze zoon is soms echt vroeg wakker en ik zeg tegen hem dat hij niet mag piepen die dag Als hij savonds niet kan slapen zeg ik ook dat het prima is als hij alleen de ogen dicht doet om tot rust te komen. Wanneer hij dan nog niet kan slapen mag hij rustig zingen of zijn dag vertellen aan zijn knuffel. Als ze niet te laat gaat slapen zou ze nog te druk in haar hoofd kunnen zijn. In bed ja een verhaaltje de leuke dingen van de dag herhalen en wrijven over de rug helpt hier ook goed, stukje verwerking van de dag. Ik zou haar niet uit bed laten gaan. Als ze niet wil slapen gaat ze maar een boekje lezen in bed. Komt ze meer tot rust dan op de kamer spelen. Dat kan natuurlijk wel maar voor ze moet gaan slapen.
Dank jullie wel voor de reacties. We hebben een vast ritueel en daar houden we ook aan vast. We hebben al veel geprobeerd. Zeggen dat we geen leuke dingen meer gaan doen (dat doen we dan ook even niet), ook dat ze dan de volgende dag niet moet zeuren dat ze moe is, geen verhaaltje de volgende dag. We geven haar van tevoren de tijd om kalm te worden en rustig naar bed te gaan. Ik vind het ook niet erg dat ze even speelt in haar kamer maar als ze er steeds uitkomt met een smoes is dat wel vervelend.
Hier een meisje wat meestal laat gaat slapen. Ze gaat om 19.30 uur naar bed, vast ritueel en mag daarna nog in bed lezen of met haar knuffels spelen. In ieder geval niet haar bed uit. De ene keer slaapt ze om 20.00 uur, andere keer ligt ze tot 22.00 uur wakker.
Toen ik net naar boven kwam was ze in mijn bed gaan slapen. Ze slaapt in ieder geval. Daarna weer terug gelegd in haar eigen bed.