zijn er hier mensen die deze echo gedaan hebben zonder reden ervoor? dus geen down in de familie, niet de leeftijd ervoor.. ik vertelde laatst dat ik geen echo kreeg rond de 12weken. toen zeiden er mensen waarom doe je de nekplooi echo dan niet?? nu twijfel ik enorm natuurlijk. wil graag ons kindje zien maar ik he geen rede voor de echo dus moet deze dan betalen als ik geen verwijsbrief heb(weet iemand hier meer over?) groetjes
Ja, ik heb deze afgelopen maandag laten doen. Wij hebben het niet in de familie en ik ben 31, dus 'te jong' om het vergoed te krijgen. Ik heb het dus zelf betaald en dit was 160 euro. De reden dat ik het gedaan heb is omdat ik alleenstaand ben, en het dus extra pittig zou zijn om een kindje met een afwijking te krijgen. De uitslag was overigens goed
Je kunt toch ook gewoon een pretecho laten maken. Vind het persoonlijk een verkeerde reden om een nekplooimeting te laten doen
Waarom doe je niet een pretecho als je graag je kindje wil zien? Een combinatietest of een echo zonder medische reden word niet vergoed. Voor de combinatietest of nekplooimeting moet je een verwijzing van de verloskundige hebben. Of het los kan (alleen nekplooi) weet ik niet, combitest is 156 euro.
Wij hebben het wel gedaan. Vl wou graag de 'zekerheid', voor hoever dat kan. Zelf ben ik 24, en ook geen erfelijkheid in de familie. Toch blij dat we het gedaan hebben..
Wij hebben het ook gedaan, ben 31, geen Downsyndroom in hele naaste familie, alleen een nichtje met Down. Reden bij ons was mn de kans op trisomie 13 en 18, die niet met leven te verenigen zijn.
Ook wij hebben het laten doen. Komt verder niet voor in de familie maar ik wilde gewoon weten of er een verhoogd risico was. Het wordt idd niet vergoed pas boven de 36 jaar. kosten 160 euro. Wij zijn blij dat we het hebben laten doen. Alles was gelukkig in orde Of je het wel of niet laat doen dat moet je echt zelf beslissen. wij hebben hier lang op moeten wachten dus wij wilde gewoon zekerheid.... Heeft je VK nooit gevraagd of je dit wilde laten doen?? Ik zie dat je nu 12 weken bent dan kan je niet meer heel lang wachten.
Als je eigenlijk geen combitest wil doen, dan zou ik die 160 lekker in je zak houden. Voor dat geld kun je een korte pretecho (zwart-wit) maken en ook nog een pretecho 2d/3D/4d. Je overweging moet niet de echo zijn ( daar zijn alternatieven voor), maar de uitslag die je er mee krijgt.
het is de echo en bloedonderzoek.. waarom ik heel erg twijfel ik kan maandag bellen of ik deze echo wil. net als wat hierboven geschreven word we wachten al zo lang op een kindje. en ik wil gewoon de zekerheid hebben. die zekerheid heb je toch nooit maar toch.
Wij doen het niet. Ten eerste, mocht het zo zijn, dan zouden we het waarschijnlijk toch niet weg laten halen. Een vergrote kans is eigenlijk alsnog een kleine kans in de meeste gevallen en het zit ook niet in de familie en ben daarbij ook nog jong. Mocht het wel een vergrote kans zijn, zou ik de verdere test toch niet willen doen dus dan weet je het eigenlijk nog niet.
Combinatie test is een kans berekening. Dus zegt eigenlijk niet zoveel. Stel je hebt ernkans van 1:200 dan kan je net de ene zijn. Bij een kans van 1:2 kan je net geluk hebben. Dus eigenlijk weet je nog niets. Daarbij komt een lading stress die je niet moet onderschatten. Een combinatie test voor dr foto vind ik well de stomste reden om te gaan testen. Verder is Down zelden erfelijk. Meer dan 90 % van de mensen met down is een spontane vorm dus heeft niets met erfelijkheid te maken. De meeste downers worden geboren bij jongere moeders , doodgewoon omdat die vaker kinderen krijgen. De kans bij oudere vrouwen ligt wel veel hoger.
Ja, ik was 24 en zwanger van een meisje met down. helaas daarnaast ook nog zeer ernstige afwijkingen.
Had je toen ook zoon test gedaan dan ? Wij hebben de test ook laten doen. Niet echt een reden. Maar gewoon omdat we graag wilde weten of ons kindje gezond was, in zo verre ze dat kunnen zien. Gelukkig was alles zeer positief. Maar de vrouw had ons wel geadviseerd om niet over de uitslagen te praten. Omdat we dan andere misschien in angst zouden brengen als zei andere uitslagen hadden.
Als je zekerheid wilt, doe dan een nipt-test. Een combinatietest is een kansberekening, dus weet je nog niks.
Nipt brengt inderdaad geen enkel risico voor de baby en bij jou. Ze halen bloed uit je arm (net als bij gewoon bloed prikken). Dit wordt onderzocht. Bij een slechte uitslag moet je nog wel een VT of VWP doen om de uitslag te verifiëren.
Een echo krijg je niet standaard bij nipt. In Antwerpen sowieso niet, in Brussel kun je er om vragen. Dat zit daar wel bij de prijs in.