Een vraagje: momenteel bijna 30wk zwanger.placenta ligt hele zwangerschap al laag, posterior ( dus aan de achterkant) Met 27,5 wk gemeten, en 2,2 cm van bmm. Gyn geeft aan deze nog wel optrekt. Vorige zwangerschappen lag deze eroverheen, is goedgekomen..di.dag a.s weer groeiecho en.kijken ze naar placenta. Placenta achter gelegen trekt toch over het algemeen minder op dan aan voorzijde? Beeb hele zwangerschap in stuit, sinds afgelopen di.dag dwarsliggen ( na val van trap) heeft stuit en dwarsligging ook een verbabd met ligging placenta? Wie ook vaginaal bevallen met net 2cm van bmm.?
Ik heb me er pas ook in verdiept en nu weet ik niet meer waar ik het las, maar ik kwam wel ergens tegen dat de kans op dwarsligging vergroot wordt door een laagliggende placenta.
Ik heb mijn tweede zwangerschap een laagliggende placenta gehad die met 36 weken (geloof ik) nog binnen die 2 cm van de bmm zat. Hij was nagenoeg bijna niets opgeschoven sinds de 20 weken echo. Toch ben ik vaginaal bevallen, wel op medische indicatie in het ziekenhuis. Is een heftige bevalling geweest, maar dat heeft niets te maken gehad met de placenta (ik ben gewoon niet zo goed in bevallen , mijn lijf werkt niet mee). Ook was het bloedverlies maar iets meer dan bij de eerste keer (toen de placenta wel goed lag). De baby heeft toen wel bijna de hele zwangerschap dwars gelegen, maar lag uiteindelijk bij de bevalling goed. Nu weer een laagliggende placenta, maar de echoscopiste heeft niets gezegd over hoe de baby lag realiseer ik me nu. Maandag maar even aan de verloskundige vragen..
Hmm...nou ik ben benieuwd of deze dinsdag ietsje omhoog is.baal er nuvan dat zecdwars ligt ipv stuit...als dan versie niet lukt mag ik niet vag. Bevallen en met stuit kan dat wel. Medisch ben ik al...scheelt weer Succes maandag en bedankt!
Heb verder geen ervaring met het bovenstaande maar hier lag ze ook nog dwars tot een 31 weken.. en opeens lag ze goed. Hoop dat de kleine ook nog goed gaat liggen bij jou.
Met 2,2cm vanaf de bmm mag je gewoon vaginaal bevallen. Dacht dat ie bij mij er zo’n 1,5cm vanaf ligt en ik mag ook vaginaal bevallen.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of je mag ‘kiezen’ voor een keizersnede wanneer het een grensgeval is? Dus iets meer of minder dan 2 cm zeg maar?
Ik neem aan dat je zeker het eea kunt bespreken. Ik wil geen sectio, 2x bevallen, laatste zwangerschap en wil zo graag weer vaginaal bevallen. Heb alleen rhesus negatief en dwarsliggend kindje...hoop dat baby nog gaat draaien of dat versie lukt....en dat ze alles klaar hebben voor t geval er wel veel bloedverlies is....hele zwangerschap bloedverlies...dus ergens ben ik daar wel bang voor. Afwachten maar!