Bijvoeding vanaf 6 maand, hoe & wat?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MommyA, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Hoi meiden,

Hier ben ik weer met een vraagje (handig hoor, zo'n speciaal subforum ;)).

Met bijvoeden wil ik pas vanaf 6 maanden gaan beginnen, dus kan er volgende maand mee starten. Of 'moet' er mee beginnen.. want ik heb er best wel moeite mee. Bijna niemand in me omgeving lijkt me te snappen haha. Maar ik heb er best een beetje moeite mee om van volledige bv over te gaan op en/en. Herkennen jullie dat? Is denk ik gewoon even een omschakeling.

Ik krijg vaak nu al verbaasde reacties als ik vertel dat hij nog geen groente of fruithapjes krijgt. Niet?? Maar hij mag dat al een maand hebben hoor. Je kan er beter gelijk vanaf 4 maand mee beginnen zodat hij er alvast aan went, bladiebla.

Maar met wat begonnen jullie zoal? Ik vind dat erg lastig te bepalen. Waar begin je nou mee, hoeveel (verdeelt over de dag). Wat is voldoende, maar ook weer niet teveel waardoor er misschien weer minder gedronken word, etc.

2. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Hoi MommyA,

Oh ik begrijp je gevoel helemaal! Ik heb zelf het boek van Stefan Kleintjes aangeschaft; van borst tot boterham. Daar (kan je ook op borstvoeding.com vinden) staat een voedselintroductieschema in. In mij fam komen nog al wat gevoeligheden voor dus ik wilde voorzichtig starten.
    Ik heb hem gewoon savonds een stuk bloemkool gegeven (niet gepureerd oid) en heb hem zelf laten ontdekken. Ik had hoge verwachtingen maar vond het best een tegenvaller. Ik dacht dat hij ging happen en doen.. Hij keek er naar, durfte het nog net met 1 vingertje aan te raken en begon toen te huilen. :$ haha!

Ik bood sowieso eerst altijd de borst aan en dan pas de bijvoeding. Ik ben smorgens een beetje fruit gaan geven, smiddags een broodkorstje, rijstewafel en savonds een beetje groenten. Inmiddels is hij 8 maanden en eet hij een hele boterham, een kwart fruit en met geluk 6 hapjes groenten. Dat gaat eigenlijk best goed. Ik was tot voorkort bang dat hij te weinig bijvoeding kreeg.. Maar ach ik denk maar zo: bv is de hoofdmaaltijd en de rest is bij. Het moet vooral leuk zijn!

Groetjes Chocotof

3. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Fijn dat iemand het herkent. Kreeg al verbaasde reacties over dat het juist leuk is om straks fruit en groentehapjes te gaan geven. Het zal de omschakeling wel zijn. Ik heb er in ieder geval een beetje moeite mee. Een kwestie van verandering en wennen denk ik.

Wat zielig (maar stiekem toch ook grappig) van dat stukje bloemkool hahaha.

Dus je bood eerst de borst aan en dan pas bijvoeding? Zodat het dus ook echt bijvoeding blijft.. een vriendin van me heeft meer dan een jaar bv gegeven, maar begon met 4 maanden al met bijvoeden. Met 6 maanden at haar dochtertje vrij veel aan vast voedsel (en ook dronk ze al wat sapjes) en je merkt dan dat het drinken aan de borst minder word. Of misschien verschilt dat per kind? Maar ik zou dat erg jammer vinden.

Daarom wil ik straks aan bijvoeding geven wat nodig is, maar niet teveel.

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Inderdaad langzaamaan zal je wel gaan merken dat de kleine steeds minder bij jou zal drinken, omdat je tussen de 6 maanden en de 12 maanden langzaam aan toch toe werkt tot het punt waarop melk de bijvoeding word en al het andere de hoofdmaaltijd word.

Maar voorlopig is melkvoeding nog lekker hoofdvoeding hoor. Ik zou zeggen, eerst even aan de borst, vervolgens een paar hapjes groenten of fruit en daarna nog even lekker een toetje aan de borst. Zo hebben wij het geprobeert te doen, oke soms schoot dat toetje aan de borst er bij in omdat ze al genoeg hadden, maar verder deden we het dus zo. Een paar hapjes was voor ons bijv 3/4 hapjes van de groenten (wij gaven het grof gesneden).

De eerste weken deden wij enkel groenten en na een week of wat kwam hier fruit bij. Ik vond het ook echt niet zo geweldig hoor en stiekem zelfs alleen maar lastig, daarom ook best weleens oversla dagen gehad, een keer geen bijvoeding was echt niet erg ze kregen nog melkvoeding genoeg.

Het verschilt trouwens wel per kind hoe snel het voedingen zal gaan laten vervallen, de een eet bijvoorbeeld al snel flink wat bijvoeding en zal dus ook eerder een melkvoeding laten vervallen (of iig minder drinken op dat moment) en de ander doet rustig aan met de bijvoeding en houd rustig tot 10 mnd de bijvoeding echt voor erbij en blijft evenveel melkvoeding nemen als dat hij/zij met 6 maanden nam.

Ooit een keer van de lactatiekundige destijds hier op het forum een mooi regeltje gehad, kan zoeken of ik hem nog heb, maar het kwam ongeveer neer op 0/6 maanden enkel melkvoeding, 6/9 maanden bijvoeding introduceren om aan andere structuren etc te wennen, 9/12 maanden bijvoeding nemen om ervan te gaan groeien en langzaam aan dit als hoofdvoeding te gaan nemen en de melkvoeding ernaast.

Liefs Hanneke.

5. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    hier ben ik met 6 maanden ook begonnen met fruit en groente en wat later de boterham :)

maar dat alles op de Replay methode dat wil zeggen geef het kind eten om te ontdekken en daar hoort proeven ook bij

geen gepureerde bloemkool/wortels/peer maar gekookte/gestoomde.
    het kindje ziet wat het eet en vind het heerlijk om te eten/spelen

en je krijgt ook nog eens leuke foto's haha

mijn oudste heb ik zo te eten gegeven en ze vond het geweldig... niet dwingen tot eten maar zelf proberen (dus voor jou ook het minder "moeten" eten" en de oudste krijgt hier nog steeds de borst omdat ze het gewoon lekker vind

6. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    vooral ontdekken dus en ohja knoeien hoort daar bij ;)

7. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Ik voel me net zo hoor, ik begin ook met wat gestoomde groente volgende maand en een stukje zachte peer enz en geef ( nog ) geen potjes wil het jaar eerst zelf laten ontdekken! Maar vind het nog zo geweldig dat ze leeft van mij melk en mijn melk alleen!( ze is mijn 1e kindje dat bv krijgt) ben nu zwaar verslaafd haha.

8. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Nog 2 maanden en dan gaan wij ook aan de rapley! Daar heb ik zin in:p

9. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Wat een leuke foto :D

Maar hoe weet je nou wat te weinig, genoeg of juist teveel is aan bijvoeding? En moeten baby's vanaf 6 maanden naast bv ook 'drinken' of blijft bv wat vocht betreft nog een tijd voldoende?

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    :$
    Op dezelfde manier als bij borstvoeding...naar je kind luisteren. Gewoon aanbieden en kijken wat er gebeurt. Je kind pakt het meestal intuïtief op. En het ene kind eet zich meteen door een hele wortel, terwijl het andere kind dagen- of wekenlang het bij een hapje of likje houdt. Allebei prima.

Je hoeft geen drinken naast de borst te geven, maar het mag wel. Hangt af van wat jij en je kind willen. Bekertje water of slappe thee is prima.
    Beste is wel om voor vast voedsel eerst een orst te geven en daarna als toetje nog een ort. Moedermelk bevat nl. spijsverteringsenzymen die je kindje helpen bij het verteren en verdragen van ander voedsel.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, en je bent echt de enige niet hoor...ik heb die haast met hapjes geven nooit zo begrepen, en zag ook nooit wat er nou 'leuk' aan was. Wat is er nou leuk aan extra wasgoed en luiers die echt gaan stinken?

12. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Ja haha. Vandaag vroeg iemand me al of ik nou niet heel erg de neiging heb om alvast eens iets aan vast voedsel te geven. Want hij is 'al' 5 maanden.

Uh nee die neiging heb ik nog niet ;)

Maar dus net als met bv op aanvraag/behoefte? Dus met 6 maanden maar een paar hapjes op een dag is ook niet erg?

13. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Even een upje... over 1.5 week is het zover. Dan 'moet' ik dus met bijvoeding gaan beginnen. En ik zie er best wel tegenop :) Ondanks een aantal reacties weet ik nog steeds niet zo goed hoe en met wat + hoeveel ik het beste kan starten. Ik wil hem niet te weinig geven maar ook zeker niet teveel.

Als er nog handige tips/adviezen (eventueel schema's) zijn (dirksmama?) hoor ik dat graag. Ik wil de productie namelijk op peil houden en wil/hoop ook dat hij nog regelmatig blijft drinken.

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou ook zeggen, kijk naar je kindje. Hier werkte het niet om haar bijvoeding te geven na de borst, dan ging ze spugen.
    Hier werd het al vrij snel tussen de voedingen in en gewoon op wat logische tijden. Eerst begonnen met groente, s avonds met ons aan tafel a la rapley. Schema van borstvoeding.com aangehouden en steeds 3 dagen iets uitgeprobeerd. Na 3 groentes ook fruit geintroduceerd. Dat s morgens of s middags net hoe het uit kwam met de voedingen en slapen.
    Broodkorstje gaf ik als ze wakker was en wij ook een boterham aten of een keer als tussendoortje als wij een koekje aten.
    Hier gewoon per dag gekeken en op gevoel gedaan.
    Langzaam steeds wat meer uitgebreid en vanaf 8 maanden at ze ook wat grotere hoeveelheden.
    Hier gaf ik na het fruit en groente een paar slokjes water uit een gewone beker, gewoon om te oefenen. Vanaf 8 maanden is ze wat meer tussendoor gaan drinken maar ze dronk hier tot een maand of 10 nog 7 a 8x per dag dus ging niet ten koste van de borstvoeding.

15. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Meid ik kan je maar 1 goed advies geven. Koop het boek van Stefan Kleintjes (Van borst tot boterham) Dit is echt mijn bijbel geweest. Wist ik het niet even zoeken in het boek. Verder kan je het voedselintroductieschema gebruiken Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden (Deze staat ook in het boek)

Volg je kindje. Als je rapley gaat voeden moet je niet opkijken dat hij eerst niet zoveel eet. Het heet ook niet voor niets BIJvoeding en geen vervanging-van-een-borstvoeding-voeding.
    Uiteindelijk zal je zoon vanzelf meer gaan eten :)

16. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Bedankt weer meiden. Het is vooral dat ik om me heen hoor dat hij vanaf 6 maanden toch écht meer nodig heeft dan alleen bv. Maar nu wil ik hem niet teveel gaan geven zodat het onnodig ten koste van het drinken aan de borst gaat maar ook weer niet te weinig uit angst dat hij misschien wel te weinig (voedsel) binnen krijgt.

Volgen jullie me nog? :) Beetje onzeker dus.

17. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Kan je maar 1 advies geven, biedt het je kind gewoon aan en je merkt vanzelf wel hoeveel hij wil etc.

Hier op het advies van CB destijds vanaf 6 mnd begonnen met alles tegelijk (of het goed is of niet, daar kun over discussieren maar lijkt me niet de bedoeling nu). En dat ging hier heel erg goed. Daarnaast dronk ze gewoon nog de normale hoeveelheid borst als anders.
    Ik begon de dag met BV, s ochtends een paar hapjes fruit (eerst BV dan fruit), tussen de middag stukjes brood en rond 17.00 was groente. Na een week at ze een halve boterham en een half potje fruit en een half potje groente. Daarna begon de BV hier wel wat minder te worden, dwz, ze dronk wat minder lang etc. Maar als ze eens een dag minder vast at, dronk ze gewoon meer. Het balanceerd zich echt wel uit. Een (gezond!) kind, neemt echt wel waar hij behoefte aan heeft, zeker een borts-kind (beetje rare term maar je snapt wel wat ik bedoel).

Succes! Enne, het kan ook leuk zijn hoor, vast voeding geven, als je ziet dat ze er van genieten, mondje gaat open, handjes wuiven van plezier etc. Das ook wel weer leuk, Maar snap dat er bij jou even 'een knop' om moet...;)

18. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Het is idd een knop die even om moet. Maar ik hoef hem vanaf 6 maanden niet extra 'drinken' te geven? Tot welke leeftijd is borstvoeding als drinken genoeg?

Deel Deze Pagina