het onderwerp zegt het al. Ik hoor om mijn mama forum geruchten gaan dat je het niet mag mengen en dat zou hier gezegd zijn. Wie zegt dat en wat is de (wetenschappelijke) bron? Ik wil graag een auteur en titel! Als het niet waar is is het echt een heel kwalijk gerucht Evenals de onzin met kool, ui prei etc. Daar word ik echt heel boos van. Het is al lastig genoeg om bv te geven en alles wat ze binnen krijgen is mooi meegenomen!
Je mag het best mengen, alleen als het flesje dan niet leeg gaat vind ik het zonde van jouw moeite om de melk te kolven. Verder zit je natuurlijk dat als je kunstvoeding geeft dat laagje dat door borstvoeding gemaakt word, weer aangestast word door de kunstvoeding. Maar je kan bijv als je wil overstappen of te weinig melk kolft en je wil kunstvoeding bij geven, het mengen met jou gekolfde melk omdat de kleine kunstvoeding weigert. Maar ik heb dus nooit gemengd omdat ze kunstvoeding net zo goed drinken als borstvoeding. En stel dat het flesje niet leeg gaat (wat heel vaak is hier) dan vind ik dat echt zonde van mijn gekolfde melk. Dus hier eerst mijn melk en daarna als het nodig is een flesje kunstvoeding !
Hoi, bedankt voor je reactie, maar hier kan ik geen chocola van maken: Welk 'laagje'heb je het over en wat bedoel je met aantasten? Mijn vriend die mengt het wel want bijna ieder fles gaat hier op. Als ie niet opging zou ik het ook zo doen zoals jij,.
http://eurolac.net/index.php?p=22 In dit artikel gaat het over het 'laagje' waar bolbuikje het over heeft. Borstvoeding maakt namelijk een beschermende laag in de darmwand.
@ Roses.....ik vind dat artikel niet echt relevant. Daarin staat met name over het gebruik van kunstvoeding samen met borstvoeding in de eerste levensweek van een baby. Ts heeft een kleine van 5 maanden. Eevitaa.....Bv en kunstvoeding kan en mag je gewoon mengen. Maar net zoals Bolbuikje aangeeft zou het jammer van je borstvoeding zijn als het flesje niet leeg gaat. Dus ik zou ook eerder eerst de Bv geven en dan nog eventueel wat na. Maar mengen mag! Kwebbel
@kwebbeltje, het artikel is bedoeld naar aanleiding van de reactie van Bolbuikje over het 'laagje' waar ze het over heeft. Dat staat toevallig in dat artikel. Ik heb het artikel alleen aangehaald om duidelijk te maken om welk laagje het gaat
Wanneer kunstvoeding als bijvoeding wordt gegeven verandert de darmflora van een kind dat borstvoeding krijgt binnen 24 uur zo dat die niet meer van die van een volwassenen is te onderscheiden bovengenoemd stukje stuit mij toch zo ontzettend tegen de borst alsof je door het geven van kunstvoeding je je kindje ineens verrot maakt sorry voor de grove taal maar zo staat er het er wel ongeveer letterlijk. en die onderzoeken?kwatch, dat onderzoek is geschreven door iemand die nu inmiddels bijna 80 is dus mijn vraag is dan tegelijkertijd van wanneer dateerd dat onderzoek van hem dan weer? zeker uit de jaren 40 ofzo halverwege zijn levensjaren en gebasseerd op onzuivere koe-geitenmelk ofzo? wat toen der tijd nog steeds wel eens standaad was te geven aan zuigelingen bij gebrek aan geen of weinig bv?
Eevitaa: ja hoor, je mag het gewoon mengen, zeker bij een kindje van bijna 6 maanden. Het "laagje" waar bolbuikje het over heeft in de darmen wordt wel aangetast, maar dat gebeurd door alles wat geen borstvoeding is. Als je al met 4 maanden fruit ofzo zou geven of je kindje moet medicijnen zou dat hetzelfde effect hebben. Dus nogmaals, het kan, zou alleen niet meer klaarmaken dan wat je kleintje zal drinken want je eigen melk weggooien lijkt me zonde Mamatje24, hoe het op jou overkomt haal ik er totaal niet uit, zo lees ik het absoluut niet. Waar zie jij dan bijna letterlijk staan dat je je kindje verrot maakt? Het tast de darmflora aan ja, dat is zo en dat zal jij ook heus weten. Vind het eerlijk gezegd nogal storend dat je steeds nogal op de kast lijkt te zitten zodra er iets negatiefs over kunstvoeding gezegd wordt. Tuurlijk mag je zeggen wat je vind, maar je mening mag best iets genuanceerder wat mij betreft.
Dag dames, bedankt voor al jullie reacties! Ik heb ook niets in de literatuur kunnen vinden. Ik heb zelf veel (wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar darmflora en allergieen, bv en keizersneden. Ik wist ook al dat het onzin was (maar ik sta ook altijd open voor overtuigende artikelen die het tegendeel bewijzen) en dat was eigenlijk de reden waarom ik dit topic startte: Ik wil heel graag een schadelijk gerucht van het forum helpen en dit om te voorkomen dat dames zich een slag in de rondte kolven met alle negatieve gevolgen vandien! Over de darmflora: die is na twee weken stabiel gekoloniseerd, wat inhoudt dat een bepaald bacteriepatroon is gevormd. BV en de manier van geboorte (keizersnede vs. vaginaal) hebben daar wel invloed op. Maar niet zo dat als je een beetje kv geeft de boel totaal omslaat. Hoop jullie goed geinformeerd te hebben!