hoeveel borstvoeding meegeven als baby naar de opvang gaat?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nathalie6, 13 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

7 jan 2008
    186
    0
    0
    Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik weer werken en dan gaat mijn dochtertje naar een gastouder. Ik ga dan op mijn werk kolven. Ik vraag me alleen af hoeveel melk ik mee moet geven aan de gastmoeder. Nu zie ik natuurlijk niet wat ze binnenkrijgt.

Wat hebben jullie gedaan?

Groetjes,
    Natalie

2. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Daar is een makkelijk rekensommetje voor
    150 ml per kilo lichaamsgewicht.

Dus bij 4 kilo: 4 x 150 = 600 ml.

Maar het kan per kindje enorm verschillen hoor,Justin sleurpte rond die leeftijd met gemak 210 cc in 1 keer op.

Ik zou gewoon binnenkort eens kijken hoeveel ze ongeveer op kan in een flesje(Heb je al geoefend?)
    Dan weet je ook ongeveer wat je moet afkolven en zou het dan in kleinere flesjes verdelen zodat je niet onnodig melk hoeft weg te gooien ;)

3. Nathalie6

Nathalie6 Actief lid

7 jan 2008
    186
    0
    0
    Ik heb wel al geoefend met het flesje. Was wel uitproberen met haar want ze is een erg gulzige drinker. Ik had eerst flesjes van Difrax maar daarbij ging alles ernaast. Nu heb ik een flesje van Avent met een kleinere speen genomen (0+). Dat werkt wel wat beter.

Ik merk dat ze de ene keer meer drinkt dan de andere keer. Het moeilijke is dat ik voed op verzoek. Dus ik weet van tevoren niet voor hoeveel voedingen ze komt. Dan is het moeilijker in te schatten hoe vaak ze overdag bij de gastmoeder gaat komen voor de voeding en hoeveel ik dus mee moet geven. Het is inderdaad zonde als er teveel melk weg gegooid moet worden.
    Ik kolf namelijk niet in 1x een hele voeding. Die voeding moet ik in meerdere malen bij elkaar sprokkelen. Heb jij dat ook?

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Het handigste is, om het voeden -op-verzoek-principe na te bootsen. Dit houdt inderdaad in meerdere klein flesjes van laten we zeggen 70-80 ml.
    Als je dan de voedingsstijden van thuis aanhoudt, en je geeft 1 extra flesje mee, dan gaat het altijd goed.
    Het sowieso handig een vast kolfmoment iedere dag aan te houden, dan kan je kolven voor je voorraad.

5. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    ik geef mijn dochtertje 2x 220 cc en 1x 80 cc mee naar de creche. Want daar drinkt ze veel minder als thuis.

Nu drinkt ze niet alles op wat ik haar geef, maar voor mijn gevoel toch genoeg meegegeven voor het geval als ze toch wel goed drinkt hahahah.

Ik vind het trouwens best zonde om al dat afgekolfde melk weg te moeten gooien.

In de avonduren haalt ze de niet gedronken cc-tjes thuis weer in.

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Je hoeft het helemaal niet weg te gooien.
    Het blijft 5 dagen goed in de koelkast.

7. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    ook als het ingevroren was?

(lees net mijn eigen berichtje 240 moet 140 cc zijn... oeps)

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee, als de melk ingevroren geweest is mag je het 'maar' 24 uur in de koelkast bewaren.

(misschien kan je het nog gebruiken voor in het badje ;))

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Bewaren van moedermelk (linkje ;))

Verse moedermelk ->
    5-10 uur op kamertemperatuur.
    Tot 5 dagen in de koelkast (5°C).
    3 maanden in de vriezer (-15°C).
    3-6 maanden in de diepvries (-20°C).
    1 uur ná het opwarmen.

Ontdooide moedermelk ->
    1 uur op kamertemperatuur.
    24 uur in de koelkast (5°C).
    1 uur ná het opwarmen.

10. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Mijn gastouder heeft een reserveflesje in de vriezer plus een gevuld zakje ijsblokzakjes. Deze kan ze dan gebruiken als Merle te weinig meent te hebben. Ze komt nu ongeveer om de twee uur, dus ze krijgt nu flesjes van 110ml mee. Die drinkt ze net niet op, dus daar heeft ze voor nu voldoende aan.

Als je kindje zeg 6 kilo weegt tegen die tijd dan doe je 6x 150ml = 900 ml per dag. Die deel je (ongeveer) door het aantal voedingen. Merle komt ongeveer 9-10 keer, dus dat is 100ml per keer. Ik doe voor de zekerheid iets meer in het flesje. Drinkt je kindje dan maar 8x dan deel je 900 door 8 en doe je er wat meer in.

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ingevroren moedermelk mag idd maar 24 uur nadat het uit de vriezer komt gebruikt worden. Ik had het over gekolfde melk bewaard in de koelkast.

Deel Deze Pagina