Wazo beslissing

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Virella, 26 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Virella

Virella Lid

30 okt 2015
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Op de website van het UWV staat dat er binnen 4 weken een beslissing wordt genomen over het toekennen van een wazo uitkering.
    In de bevestigingsbrief staat 8 weken.

Morgen is het 4 weken geleden dat de uitkering is aangevraagd maar heb nog niks gehoord. Ik vind het ook erg raar dat op de website 4 weken staat en in mijn brief 8 weken! Dat is ook wel erg lang. 2 maanden zonder inkomsten. Mijn contract loopt einde van deze maand af en ik ben al met verlof aangezien ik over 3 weken moet bevallen.
    Hoe zit het nou? 4 weken of 8 weken?

Groetjes,

Veerle

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Veerle,

Je wilt graag weten wat de beslistermijn is voor het aanvragen van een WAZO-uitkering.
    Bij een WAZO-uitkering gaan de 4 weken in op de ingangsdatum van het verlof. Wellicht dat hier de verwarring is ontstaan.
    De beslissing kan je te zijner tijd vinden op Particulieren (Home) - UWV - Voor Particulieren door in te loggen bij MijnUWV.

Met vriendelijke groet,
    Marleen
    [FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]

3. Virella

Virella Lid

30 okt 2015
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    In de brief staat echt 8 weken vanaf mijn aanvraag (30 oktober).
    Omdat ik nergens iets terug kan vinden over 8 weken daarom is het verwarrend.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Virella,

Ik begrijp de verwarring. De termijn die in de brief staat, is de wettelijke beslissingstermijn. Die is inderdaad acht weken. Daarbij rekenen we vanaf de ingangsdatum van het verlof, niet de datum waarop je 't verlof hebt aangevraagd.

Ons streven is echter om binnen vier weken een beslissing te nemen. Acht weken zonder inkomen is inderdaad voor de meeste mensen te lang. Meestal lukt het ook wel om binnen vier weken de uitkering te beoordelen. Lukt het toch niet, dan betalen we eerst een voorschot. Dat gebeurt automatisch, daar hoef je dus niets voor te doen.

Is je verlof meer dan vier weken geleden ingegaan, en staat er toch nog geen beslissing op MijnUWV? Neem dan zo spoedig mogelijk contact met ons op. Dat kan via UWV Telefoon (0900-9294). Je mag ook een privébericht via deze site sturen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

5. Virella

Virella Lid

30 okt 2015
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje! Dan moet ik nog 2 weken wachten.

Met vriendelijke groet,

Veerle

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan, Veerle!

Ik ben blij dat het nu duidelijk is! Want ik ben het met je eens dat de verschillende termijnen verwarrend zijn. Ik zal er hier intern melding van maken.

Ik wens je een fijn weekend,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina