Hallo van februari tot eind juni had ik een wazo uitkering. Daaena gewerkt van half juli tot eind september. 1 okt loopt mijn invalcontract af.. hoe word ww berekent? Voor de wazo heb ik een aantal maanden weinig gewerkt vanwege bekkeninstabiliteit en weinig invalwerk. Tellen de wazo weken mee in de berekening? Ben erg benieuwd of ik recht heb op ww.
Beste Josien, Je vraagt hoe de WW wordt berekend en of je WAZO mee telt voor het recht op WW-uitkering. Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je in de 36 weken voor je werkloos wordt minimaal 26 weken hebben gewerkt. Natuurlijk moet je daarnaast ook nog aan een aantal andere voorwaarden voldoen. Als je in deze periode (volledig) ziek bent geweest of WAZO hebt ontvangen tellen deze weken niet mee. We verlengen dan de periode van 36 weken met het aantal weken dat het verlof duurde of dat je ziek was. Dit gebeurt alleen met hele weken. De hoogte van een WW-uitkering wordt berekend op basis van het inkomen dat je verdiende in het jaar voor je werkloos bent geworden. UWV gaat daarbij vanaf de voorlaatste maand een jaar terug. De WAZO en/of Ziektewet-uitkering die je in dat jaar hebt ontvangen telt mee voor deze berekening. Actuele informatie over de berekening van de hoogte van je WW-uitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo Ella Ik ben in april al bevallen. Ben eind juli weer gaan werken tot eind september. Ik begrijp dat de 16 weken wazo dus niet mee tellen voor de weken norm?? Tijdens mijn zwangerschap was er weinig werk voor mij en heb ik veel weken niet gewerkt. Na de wazo heb ik ongeveer in 10 van de 14 weken gewerkt. 19- juni tot 30 sept. Daarvoor dus 17 weken verlof. En in de periode daarvoor heb ik niet gewerkt. Dat zijn samen ongeveer in 27 weken wel en in 9 weken niet.. maar als de wazo niet meetelt als werkweken dan haal ik de norm niet!
[FONT="]Beste Josien,[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Je hebt het antwoord van Ella goed begrepen.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]De periode van 16 weken WAZO telt niet mee voor de wekeneis WW.[/FONT] [FONT="]Het kan in jouw situatie inderdaad zo zijn dat je eind september niet voldoet aan de wekeneis en dus geen recht hebt op een WW-uitkering.[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Helaas kunnen we daar niets aan veranderen.[/FONT] [FONT="]Je kunt alleen proberen of je na eind september (tijdelijk) langer kunt blijven werken ( ook bij een eventuele andere/nieuwe werkgever).[/FONT] [FONT="]Op die manier kun je dan later alsnog wel recht hebben op een WW-uitkering.[/FONT] [FONT="]Lukt dit niet?[/FONT] [FONT="]Informeer dan bij je Gemeente of je in aanmerking kunt komen voor een Bijstandsuitkering. [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]Met vriendelijke groet,[/FONT] [FONT="] [/FONT] [FONT="]René[/FONT] [FONT="]UWV Webcare Team[/FONT] [FONT="]www.uwv.nl/webcare[/FONT]