vaststellingsovereenkomst en ww

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ntje, 11 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    goedendag,

Ik wordt binnenkort op grond van bedrijfseconomische redenen ontslagen en heb ik een concept vaststellingsovereenkomst gekregen waar ik dan weer een reactie op moet geven.

Maar nu vertelde een collega mij (en ik weet niet of dit klopt dus vandaar mijn vraag) dat je geen uitkering krijgt als je deze overeenkomst tekent omdat je er niet alles aan heb gedaan om je baan te behouden, is dat waar?

Als ik deze overeenkomst zou tekenen zou ik anderhalve maand voor mijn zwangerschapsverlof in de ww komen, er werd mij al uitgelegd dat mijn WAZO uitkering gelijk blijft aan het salaris wat ik nu verdien en dat ik deze anderhalve maand dan op de ww hoogte zou komen.

Heb ik voor deze anderhalve maand ook een sollicitatieplicht? Ik denk namelijk dat er geen bedrijf op de wereld is die een zwangere vrouw aanneemt anderhalve maand voor haar verlof.

Ik zou als ik deze overeenkomst teken per 1 augustus weggaan en mijn verlof begint per 13 september (6 weken van te voren) en duurt tot 6 Januari, ik weet dat ik vanaf 6 januari dan sollicitatieplicht heb maar is dat dan ook voor daarvoor?

Verder heb ik zelf uitgezocht en heb ik volgens mij 6 maanden recht op een ww uitkering.

Ik heb alleen wel een periode van de afgelopen 6 jaar een BBL opleiding gevolgd, ik heb dan wel gewerkt onder een arbeidsovereenkomst (dus geen stage) maar ging daarnaast 1 dag in de week naar school, heb ik dan wel recht op deze uitkering?

Is er verder een telefoonnummer of een website die ik zou kunnen naslaan of iets wat wellicht bij mij in de buurt zit? Ik ben een enorme leek in dit soort dingen en vind het lastig om te vinden.

alvast hartelijk dank voor de reactie!

Mvg. Nichelle

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nichelle

Je wilt weten of je recht hebt op een WW-uitkering als je een vaststellingsovereenkomst tekent.

Bij een vaststellingsovereenkomst (ontslag met wederzijds goedvinden) kan je een WW-uitkering aanvragen.
    Let hierbij op het volgende:
    - Je moet niet verwijtbaar werkloos zijn.
    - De werkgever moet het initiatief hebben genomen om het dienstverband met wederzijds goedvinden te beëindigen.
    - De opzegtermijn is in acht genomen.
    - Je bent niet ziek.

Alle informatie over ontslag met wederzijds goedvinden vind je hier.

Verder is je vraag of je moet solliciteren als je een WW uitkering hebt en nog niet met zwangerschapsverlof bent.

Je hebt de verplichting om te solliciteren.
    Samen met je werkcoach van UWV bepaal je hoe vaak je solliciteert en wat voor jou passende sollicitaties zijn.
    Deze afspraken zijn individueel en worden vastgelegd in je werkplan.

Verder wil je weten of het volgen van een BBL opleiding gevolgen heeft voor je WW uitkering.

Een jaar telt mee als je in dat jaar minimaal 52 dagen loon hebt ontvangen.
    Het maakt in deze situatie niet uit dat je dit loon hebt ontvangen terwijl je met een BBL bezig was.

Actuele informatie over recht op de WW-uitkering vind je hier.

Vacatures, sollicitatie tips en een contactadres bij jou in de buurt vind je op werk.nl.
    Vragen over je uitkering kun je ook stellen via UWV werknemerstelefoon, telefoonnummer 0900 9294.

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Yvonne

UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina