Wie heeft gelijk? Arbodienst of info op UWV website?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Assi, 4 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik ben sinds 1 februari volledig ziek thuis i.v.m. zwangerschap.
    Heb net voor de tweede keer de Arbodienst gebeld omdat ze mij wilde spreken over de klachten. Nou, prima natuurlijk!

Dus zij stelt allerlei vragen omtrent mijn klachten.

Maar dan het volgende. Vervolgens vroeg ze of mijn contract verlengd wordt. Nou nee, deze loopt eind maart al af. Deze maand dus al.
    Ik ga dus ziek uit dienst vanwege mijn zwangerschap. Zij zegt: 'Oke, dan krijg je nadat je ziek uit dienst gaat 70% van je loon uitbetaald'.
    Terwijl ik op uwv.nl lees dat je 100% van je loon krijgt als je ziek bent door zwangerschap voor of direct na je zwangerschapsverlof.

Ze vraagt of ik eerder een WW uitkering heb gehad. Ik zeg: 'Ja, in 2009 heb ik een WW uitkering ontvangen'.
    Van 1 februari 2010 tot 1 februari 2011 heb ik wel aaneensluitend gewerkt bij één werkgever. (vanaf 1 februari 2011 in de ZW beland)
    Zegt ze: 'Ok, als je beter bent na je bevalling, moet je er rekening mee houden dat je maar 4 weken WW krijgt he? Want je hebt in 2009 al WW gehad'.
    Terwijl ik op uwv.nl lees dat je een minimale WW uitkering van 3 maanden krijgt als je tenminste 26 weken van de 36 weken aaneensluitend hebt gewerkt. En ik heb dus heel 2010 gewerkt.

:( Tegenstrijdige berichten dus...Hoe zit het nu echt?

Bedankt alvast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Assi,

Je wilt graag weten of de informatie die de arbo-arts je heeft gegeven klopt omdat je op de site van UWV andere informatie aantreft. De informatie die je op www.uwv.nl leest is uiteraard goed. Als jij ziek uit dienst gaat en je ben ziek ten gevolge van je zwangerschap of bevalling, ontvang je 100% van het voor jou berekende dagloon. Dit dagloon berekenen we aan de hand van het inkomen dat je één jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag hebt ontvangen.

Voor de berekening van je eventuele WW-recht kijken wij of je de 36 weken voorafgaand aan je eerste WW-dag minimaal 26 weken hebt gewerkt. Periodes van ziekte en het zwangerschapsverlof worden hierbij uitgesloten. We kijken dan verder terug met hetzelfde aantal weken. Heb je dit aantal weken gewerkt dan heb je een WW-recht van 3 maanden opgebouwd. Als je vervolgens aan de andere voorwaarden voor de WW voldoet zul je een toekenning voor deze duur ontvangen.

Actuele informatie over het recht op WW vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Dag Ella,

ik ga inderdaad door mijn zwangerschap ziek uit dienst.
    Tevens heb ik van 1 februari '10 tot 1 februari '11 aaneensluitend gewerkt bij mijn huidige werkgever.

Dank je wel voor je snelle antwoord.

Nog één vraagje.
    Aangezien ik per 31 maart ziek uit dienst ga bij mijn huidige werkgever, vraag ik mij af wat ik moet regelen wat betreft mijn ziektewet uitkering zodat ik ook na mijn uitdiensttreding verzekerd ben van inkomen? Is het handig om contact te zoeken met het UWV hierover zodat ik zeker weet dat alles goed is geregeld?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Assi,

Ik begrijp uit je verhaal dat je nu ziek gemeld bent voor klachten die te maken hebben met je zwangerschap. In dit geval heeft je werkgever deze ziekmelding al door gegeven aan het UWV. De werkgever hoeft in dit geval alleen voor je door te geven dat je per 31-3-2011 nog steeds ziek bent en uit dienst gaat. Het UWV neemt de betaling en de taak van de arbo-arts over. Je blijft dan ziek gemeld met zwangerschapsgerelateerde klachten.

Als je wilt controleren of je werkgever de verandering heeft door gegeven, kun je hiervoor contact opnemen met UWV-telefoon (0900-9294).

Actuele informatie over het ziek uit dienst gaan vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina