Hoi, Ik zit nu in de ziektewet t.g.v. zwangerschap. 24 maart is mijn uitgerekende datum. Wanneer moet ik mijn zwangerschapsuitkering aanvragen? Wat moet ik trouwens doen als ik na mijn verlof nog steeds last heb van mijn bekken? Weer ZW of iets anders?
Beste Rebekka, Je wilt weten wanneer je het zwangerschaps- en bevallingsverlof moet aanvragen. Heb je op dit moment een dienstverband bij een werkgever? Dan kun je bij hem aangeven wanneer je met verlof gaat. Hij vraagt vervolgens het verlof voor je aan bij UWV. Heb je geen werkgever meer? Dan kun je zelf het verlof aanvragen. Zit je nu in de ziektewet en ga je voor het verlof niet meer volledig aan het werk? Dan heb je 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof. Je kunt het verlof 2 tot 4 weken van tevoren aanvragen. Gezien de teller onder je bericht, kun je het verlof dus alvast aanvragen. Neem hiervoor contact op met UWV Telefoon (0900 9294). Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Als je na afloop van het verlof nog niet in staat bent om te werken, meld je je op de eerste dag na het verlof ziek bij UWV. Dat kan via UWV Telefoon (0900 - 9294). Meld je ook ziek bij je eventuele werkgever. Als je klachten het gevolg van de zwangerschap of bevalling zijn, heb je meestal recht op een ziektewet-uitkering van UWV. Actuele informatie over de ZW vind je hier. Ik wens je alvast een goed verlof. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare