Ik heb me afgelopen zondag ziekgemeld door bekkenklachten. (werk in verpleeghuis), maandag heb ik de zoco gebeld, ze zou vandaag om 1 uur terug bellen. Ik heb nog niks vernomen van haar.. mijn diensten voor as weekend heeft ze eraf gehaald, zodat ze iemand anders in kan zetten. Ik heb een 0 uren contract, en het is dus wel van belang dat ze me ziek gemeld heeft, en niet zomaar mijn dagen van de planning geschrapt heeft, want dan wordt er niets uitbetaald.. Hoe kan ik nagaan of ik ziek gemeld bent?
Beste Lala, Je hebt je ziek gemeld wegens zwangerschapsklachten. Je werkgever kan dan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen. Wil je controleren of dit gedaan is? Neem dan contact op met UWV telefoon (0900-9294). De medewerker kan voor je controleren of er een aanvraag Ziektewet-uitkering voor je gedaan is door de werkgever. Uiteraard kun je dit ook contact opnemen met je werkgever om te informeren of je ziek gemeld staat. Actuele informatie over ziek zijn door zwangerschap vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Ik heb inmiddels 5(!) pogingen gedaan bij mijn werkgever, maar nog geen antwoord. Ik ga het uwv even bellen. Bedankt!
Ik ben er inmiddels achter via het uwv dat er niets is doorgegeven. Ik heb nogmaals mijn leidinggevende gebeld, deze was er niet, andere leidinggevende ook niet, manager niet, uiteindelijk p en o, die weten van niets.. Ik heb me 22-01 ziek gemeld tgv zwangerschapsklachten. Met mijn 0 uren contract kijken jullie naar mijn laatst heel gewerkte maand. Dat zou dus December moeten zijn nu. Als zij me pas op 01-02 ziek meld, wordt er dan naar de uren in januari gekeken? Door de ziekmelding is dat maar 18 uur, terwijl ik normaal tussen de 50 en de 70 uur per maand werk! Of wordt er als zij me per 01-02 ziekmeld, wel naar december gekeken omdat ik 22-01 al ziek was?
Beste Lala, Om de hoogte van je ziektewet-uitkering te berekenen, wordt het gemiddeld loon genomen van de 12 maanden voorafgaand aan je eerste ziektedag. Het maakt wat dat betreft dus niet uit wanneer je wordt ziek gemeld. Het maakt voor de beoordelingstermijn wel uit: UWV probeert binnen 4 weken na ontvangst van de ziekmelding een beoordeling te doen. Hoe langer het duurt voor je bent ziek gemeld, hoe langer het ook duurt voordat UWV de eerste betaling doet. Betaalt je werkgever wel je salaris bij ziekte? In dat geval benadeelt je werkgever zichzelf vooral; hij kan namelijk een ziektewet voor jou aanvragen. Betaalt je werkgever je geen salaris bij ziekte? Dan raad ik je aan om jezelf zo snel mogelijk ziek te melden. Ik stuur je een DM waarin staat hoe je jezelf kunt ziek melden. Actuele informatie over de ziektewet vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare