Wazo beslissing en geen werkgever

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Linana, 18 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linana

Linana Niet meer actief

19-5 start officieel mijn verlof en 26-5 loopt officieel mijn contract af.
    Nu gaat de werkgever de wazo aanvragen, maat ik lees overal dat de beslissing maximaal 4 weken op zich kan laten wachten ;)

Nu krijg ik per week uitbetaald (uitzendbureau) en de gedachte aan 4 weken geen inkomen, doet mij bijna spontaan bevallen :)

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen hoe lang het duurde voor je de beslissing mbt de wazo in huis had en dus ook een betaling?

Alleen mensen met einde contract en wazo rechtstreeks van UWV graag. Hoe het loopt wanneer er wel een werkgever is, ben ik van op de hoogte ;)

2. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    Moet je het nu nog aanvragen? Dan duurt het nog wel even Ws..
    Je krijgt een formulier thuis gestuurd die je in moet vullen en die moet je binnen een week terugsturen.. Een of twee weken erna krijg je bericht vh uwv en de woensdag erna je betaling, per week..

3. Linana

Linana Niet meer actief

Ik moet en kan zelf niks aanvragen. Dit moet de werkgever doen, aangezien ik een fase B contract heb :)

4. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    Oké, moet je werkgever het allemaal nog.aanvragen? Dan gaat er net zoveel tijd inzitten.. Zou denk ik maar vast kijken of je geld apart kunt zetten, dat gaat nog wek even duren denk ik.. En anders morgen even uwv bellen, aangezien het per morgen in zou moeten gaan

5. Linana

Linana Niet meer actief

Nou geld apart zetten word al lastig, aangezien ik de kostwinner ben en mijn vriend af en toe een klus heeft (dus ook niet continu inkomen)

Volgens de werkgever regelen zij alles en volgens UWV moet de werkgever het doorgeven en kan ik alleen maar wachten. Super irritant ;)
    Ik ga ze morgen maar weer eens bellen wanneer ik iets kan verwachten van het UWV.
    Ik hoorde de werkgever laatst ook zeggen dat ze de boel doorgeven aan het UWV bij mij uit dienst treding en dat is pas op 26-5

Het schiet dus niet echt op zo.... :(
    Ik ben hier nu ook al 3 weken mee bezig, heen en weer bellen en vragen.

Vroeg mij nu dus af hoe lang het dan nog gaat duren voor ik iets van het UWV hoor in de vorm van een beslissing.
    Ik vind 4 weken echt lang namelijk

6. Maranne

Maranne Actief lid

23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Je werkgever zou dit al lang geregeld moeten hebben!
    Vanaf dat jouw verlof ingaat (als je nog een werkgever hebt) moet jij je uitkering krijgen.
    Aangezien jouw contract afloopt tijdens je verlof, gaat op zijn minst een deel via de werkgever.
    Je kunt altijd UWV even bellen met de vraag of zij al iets weten...

Zelf had ik contact met iemand van UWV de werkdag na het einde van mijn contract, en zij vertelde mij dat alles geregeld was, en dat ik alleen nog per post een bevestiging zou krijgen wanneer mijn verlof af zou lopen (Is natuurlijk pas zeker als de kleine er is)

Toch kreeg ik begin deze maand een brief met het verzoek mijn WAZO zelf nog even aan te vragen. Zo is mijn aanvraag bij hun binnengekomen op 5 mei, terwijl mijn verlof op 2 mei ingegaan is. Beslissing laat max. 8 weken op zich wachten, dus zit nog zonder geld.

Bij mijn ziektewet uitkering die van 5 april tot 2 mei liep, hadden ze ook 8 weken de tijd voor de beslissing, maar had ik in 2 weken tijd al geld ontvangen. Maar het kan ook zijn dat dit sneller was, omdat ik voor 5 april ook al in de ziektewet zat bij mijn werkgever...

7. Daan22

Daan22 Bekend lid

12 mei 2012
    744
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dit mag en kan nog een week voor je met verlof gaat,
    Mijn contract liep eerst af en toen moest ik zelf de wazo aanvragen, UWV vertelde me dat ik dat vanaf 33 weken mocht doen, was binnen een week ook geregeld, wazo word ook per week betaald...

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Mijn werkgever vroeg het ook laat aan, maar gewoon geld gekregen. Daarna nog een brief ter bevestiging maar dat was toen mn verlof al tijdje liep.

9. Mimime

Mimime Niet meer actief

Hier direct van het uwv ontvangen.
    Zelf aangevraagd en ze laten je altijd wachten.
    Zit al langere tijd in de ziektewet inmiddels, maar WAZO komt van een andere afdeling en dus weer een paar weken zonder geld gezeten.
    Bij aanvraag ziektewet en opnieuw aanvraag ziektewet na mijn verlof ook beide keren 8 weken mogen wachten op de beslissing en geld.

10. Linana

Linana Niet meer actief

Bedankt voor de reacties!
    Inmiddels heb ik op mijn UWV een bevestiging van de wazo aanvraag.
    Blijkbaar heeft randstad een aparte afspraak met het UWV ;)

Hopelijk hoef ik straks niet nog 3 weken te wachten op geld, want dat zou een beetje zuur zijn....
    Maar even duimen dat ze inderdaad een aparte afspraak hebben en ik er niks van zou merken

11. Esme1979

Esme1979 Lid

20 jan 2014
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik las even mee en ben benieuwd hoe het afgelopen is. Zit nl. in hetzelfde schuitje!

Uitzendbureau heeft voor mij de WAZO zodra het mocht in april aangevraagd. Kreeg daar ook netjes een bevestiging van het UWV van. Mijn verlof is 3 juni ingegaan en mijn uitzendcontract is toen afgelopen. Ik zou dus nu door het UVW rechtstreeks betaald moeten worden. Ik las hierboven dat iemand schreef dat je WAZO uitbetaald wordt zodra je verlof en start. Dit is dus echt niet zo, ook niet als het ruim op tijd is aangevraagd. Ze mogen starten met beoordelen op de dag dat je verlof start en hebben dan 4 weken.

Ik word met 38 weken ingeleid en heb dus uiterlijk op de die dag pas een beslissing. Heb hiervoor al meerdere malen gebeld en er wordt gezegd dat het "meestal sneller gaat" maar dat het druk is en het dus ook echt die 4 weken kan duren. Ik mocht de laatste 3 weken op advies van de gynaecologe niet meer fulltime werken en was al 40% ziekgemeld. Tot op heden nog geen cent gezien terwijl ik direct de eerste dag door het UWV gebeld ben om alles te checken. Zo zit ik nu dus al 3 weken met minder inkomen en met pech nu ook nog 3 of 4 helemaal zonder... Als je belt zeggen ze: dan tref je maar een regeling zodat je je rekeningen later kan betalen... alsof dat zomaar gaat!!!

Ik ben erg benieuwd wanneer er bij "lotgenoten" uiteindelijk een beslissing is gemaakt en wanneer zij uitbetaald zijn!

Deel Deze Pagina