0 uren contract en daarna zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door marlies886, 10 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marlies886

marlies886 Nieuw lid

10 mrt 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo.

Heb net te horen gekregen dat mijn contract van drie dagen niet verlengd word.het enige wat ze me nog kunnen bieden is een 0 uren contract voor een half jaar nu ben ik 20 weken zwanger. En moet ik nog 2 en halve maand overlappen totdat ik met verlof zou gaan. Krijg ik nog wel geld als ik met zwangerschapsverlof ga en waar word die op gebaseerd op de 0 uren of over de drie dagen die ik een jaar lang heb gewerkt en stopt tijdens je verlof je ww tijdelijk? En wat zijn mijn plichten tijdens die 2 en halve maand dat ik nog aan het werk ben? Ze kunnen waarschijnlijk nog wel drie dagen op 0 uren geven tot juni dus dan werk ik nog wel. Hopelijk kan je me helpen.
    Groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste marlies886,

Ik heb te weinig informatie om je vraag duidelijk te kunnen beantwoorden. Voordat ik alle scenario's uit de kast trek zou ik van jou graag antwoord willen ontvangen op de volgende vragen:

Je geeft aan dat je contract van drie dagen niet verlengd wordt. Per wanneer stopt dat contract en voor hoeveel uur in de week is dit contract (24)?

Daarnaast geef je aan dat je op basis van een 0-uren contract kunt gaan werken. Werk je op basis van dat 0-uren contract ook bijvoorbeeld 24 uur of heb je urenverlies ten opzichte van je contract van drie dagen? En gaat dit contract aansluitend in op je contract van drie dagen?

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. marlies886

marlies886 Nieuw lid

10 mrt 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Contract loopt per 31 maart af en ik had 24 uur op contract. Per 1 april zou ik een 0 uren contract kunnen krijgen. Ze gaven aan dat ze waarschijnlijk 24 uur per week konden geven tot me verlof halverwege juni maar niet garanderen en als ze iemand over hebben word ik naar huis gestuurd. Ik werk nl op een kinderdagverblijf hopelijk lukt het antwoorden met deze aanvulling!
    d ik naar huis gestuurd. Ik werk nl op een kinderdagverblijf hopelijk lukt het antwoorden met deze aanvulling!

Groetjes marlies

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marlies,

Dank je voor de aanvullende gegevens.

Hoe hoog is je zwangerschapsuitkering?
    De zwangerschapsuitkering is 100% van het vastgestelde dagloon.
    Het dagloon wordt berekend op basis van het SV-loon dat je verdient in het dienstverband waarin je verlof begint.
    Daarbij wordt gekeken naar de periode van 1 jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de eerste dag van je verlof.
    Dit heet de referteperiode.
    Het SV-loon in deze referteperiode wordt gedeeld door 261 (gemiddeld aantal dagloondagen in 1 jaar).
    De utkomst hiervan is je dagloon.
    Heb je korter dan een jaar bij je laatste werkgever gewerkt?
    Het dagloon wordt dan op een andere manier berekend.
    Ben je na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Je loondagen zijn dan de dagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Het SV-loon wordt gedeeld door dit aantal loondagen. Dit is dan je dagloon.

Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Verlies je meer dan 5 arbeidsuren per week?
    Dan kan je een WW-uitkering aanvragen voor deze uren.
    Je moet dan wel aan alle voorwaarden voldoen.
    Een van de voorwaarden is, dat je voor deze uren beschikbaar moet zijn voor werk.

Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier.

Heb je een WW-uitkering dan kan je zelf een zwangerschapsuitkering aanvragen.
    Tijdens de zwangerschapsuitkering stopt de WW-uitkering.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina