Contractverlenging uitzendkracht

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Dyson, 19 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Beste UWV,

Ik ben in dienst bij een uitzendbureau (fase B, 32 uur contract, ik werk 40 uur). Ik krijg steeds per 3 maanden een contract. Mogen ze op basis van mijn zwangerschap besluiten om mijn contract niet te verlengen?
    Het zwangerschapsverlof wordt door UWV betaald, maakt het uitzendbureau dan nog kosten voor me als ze mij gedurende mijn verlof in dienst houden?
    Ik wil graag zelf goed op de hoogte zijn voor ik het nieuws ga brengen en ben dan ook erg benieuwd hoe ik er werk-technisch voor sta rond de geboorte.

Groetjes,
    Dyson

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dyson,

Tijdens je zwangerschap (tot zes weken na je bevallingsverlof) heb je ontslagbescherming. Je mag dan niet in principe niet worden ontslagen. Wanneer je een tijdelijk contract hebt, is van ontslag echter geen sprake. Het tijdelijke contract eindigt van rechtswege op de einddatum. Het feit dat je zwanger bent, heeft hier geen invloed op.

Het inkomen tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof wordt inderdaad door UWV betaald. Het kost je werkgever dus niets om je in dienst te houden. Misschien wordt het contract niet verlengd omdat je tijdens het verlof een aantal weken uit dienst bent, waardoor je werkgever je weer nieuwe tijdelijke contracten kan geven.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina