Hoi hoi Het bedrijf waarvoor ik werk is een paar jaar geleden overgenomen door een bedrijf uit Roermond. Binnen deze organisatie wordt er gereorganiseerd. Ook worden arbeidsplaatsen verplaatst van locatie, waarbij ook mijn functie, die verhuist zo'n 60 km van de huidige standplaats. Mijn huidige werk is 5 minuten fietsen vanaf mijn huis. Daarbij ben ik boventallig verklaard en heb ik eigenlijk mijn ontslag en heb ik (verweer)papieren via het uwv ontvangen. Nu ben ik 17 weken zwanger, volgens mijn rechtsbijstand en onze personeelszaken kan ik niet ontslagen worden. Klopt dat? Ook al wil ik eigenlijk niet van locatie veranderen, dus ik zou me bij mijn ontslag neerleggen. Ik kan gewoon niet zover reizen, om daarnaast ook mijn gezin te kunnen onderhouden. Maar zonder uitkering kan ik mijn kind ook weer niet opvoeden en mij is verteld dat je dan eigenlijk vrijwillig ontslag neemt en je dus geen uitkering zal krijgen. Mocht het bovenstaande kloppen, dat ik mijn ontslag dus niet nu kan krijgen is mijn vraag of ik dan straks na mijn zwangerschap alsnog mijn ontslag krijg? Omdat de aanvraag al bij jullie ingediend is. Moet ik daarnaast nog een antwoord sturen op de (verweer)papieren die mij gestuurd zijn? Dat ik dus zwanger ben. Graag zie ik een reactie van jullie tegemoet. Groetjes Enjoyceke
Beste Enjoyceke, Je hebt een aantal vragen over je dreigende ontslag. UWV Webcare Team is niet bevoegd je juridisch te adviseren. In de meeste situaties mag je niet ontslagen worden als je zwanger bent. Hierbij gelden echter wel uitzonderingen. Je hebt je rechtsbijstand al ingeschakeld en zij kunnen je adviseren. Ontstaan er daarnaast nog aanvullende vragen dan kun je die stellen aan de Arbeidsjuridische Dienstverlening (AJD) van UWV. Geven zij aan dat je niet verplicht bent om tegen je ontslagaanvraag te protesteren? Dan kun je ondanks ontslag tijdens je zwangerschap aanspraak maken op een WW-uitkering. Contact gegevens van de AJD vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare