Wazo bij 0-urencontract via uitzendbureau

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Kikker85, 25 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikker85

Kikker85 Bekend lid

25 nov 2012
    825
    716
    93
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik werk sinds ongeveer anderhalf jaar bij mijn huidige werkgever. Ik ben daar in dienst via een uitzendbureau met een 0-urencontract op detacheringsbasis. Ik ben nu bijna 3 maanden zwanger en probeer er achter te komen hoe het zit met mijn rechten op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Wat zijn mijn rechten? Waar wordt de hoogte van de uitkering op gebaseerd en zijn er specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bedankt alvast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Goedemorgen Kikker85,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je hebt een aantal vragen over de zwangerschapsuitkering. Ik geef je graag antwoord.

Je bent als oproepkracht werkzaam bent op detacheringsbasis. Dit houdt in dan recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Je werkgever kan deze voor je aanvragen. Als de werkgever dit niet kan of wil doen kun je de uitkering ook zelf aanvragen.

Jouw WAZO-uitkering is 100% van het dagloon. Dit dagloon wordt gebaseerd op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon.

Meer informatie over de WAZO vind je hier.

Een fijne zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne

UWV Webcare Team

3. Kikker85

Kikker85 Bekend lid

25 nov 2012
    825
    716
    93
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reactie. Dan heb ik nog een vervolgvraag; hoe wordt de hoogte van de uitkering vastgesteld? Ik heb dus een 0-uren contract en hierdoor verschilt het per week hoeveel uur ik werk. Hoe wordt dan vastgesteld voor hoeveel uur ik recht heb op de wazo?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan.

Jouw WAZO-uitkering is 100% van jouw dagloon. Dit dagloon wordt gebaseerd op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waar jouw verlof begon. Hierbij kijken wij naar de periode van 1 jaar die eindigt 1 maand voordat je zwangerschapsverlof begint. Dit bedrag wordt gedeeld door het aantal dagloondagen (261) in 1 jaar. De uitkomst is jouw dagloon.

Heb je korter dan 1 jaar bij je huidige werkgever gewerkt? Dan kijken we naar een kortere periode en het aantal dagloondagen in deze periode. Meer info vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Onderzoek dienstverlening UWV Webcare

Beste Kikker85,

Kortgeleden heeft het UWV Webcare Team gereageerd op een bericht van je op dit forum.

Omdat wij onszelf willen blijven verbeteren vragen we jou om mee te doen aan een kort onderzoek. Het duurt ongeveer een minuut om de vragenlijst in te vullen en het is anoniem.

Je kunt aan het onderzoek meedoen door hier te klikken.

We stellen je hulp erg op prijs!

Met vriendelijke groet,
    Yvonne

UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina