Ww en zwangerschapsuitkering

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Manna, Oct 31, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    Beste heer/mevrouw,

Mijn vraag is omtrent het volgende:
    Wanneer je een contract tot eind december hebt maar je bent eind maart pas uitgerekend.
    - Heb je dan recht op WW na afloop van het contract tm start verlof?
    - Heb je recht op een uitkering voor een zwangerschapsverlof. Zo ja wat is de hoogte van deze uitkering, waar wordt dit op gebaseerd?

Alvast bedankt voor de reactie.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Manna,

Wat jammer dat jouw contract afloopt. Je hebt hier een aantal vragen over. Deze beantwoord ik graag.

Heb ik voor mijn verlof recht op een WW-uitkering?
    Als je aan de voorwaarden voor een WW-uitkering voldoet, heb je recht op een WW-uitkering voorafgaand aan je zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO).

Heb ik recht op zwangerschapsverlof?
    Vanuit de WW-uitkering heb je recht op een WAZO-uitkering. Je kunt deze aanvragen via Mijn UWV op uwv.nl. Dit kun je doen tussen 4 en 2 weken voor je eerste verlofdag.

Wat is de hoogte van de WAZO?
    De hoogte van de WAZO-uitkering is 100% van het dagloon dat voor jou geldt. Dit dagloon baseren wij op de uitkering die jij ontvangt in de laatste maand of in de laatste 4 weken voor de maand waarin je verlof ingaat.

Nog even een toevoeging: Dit is hetzelfde dagloon dat voor je WW-uitkering is berekend. Bij de WW krijg je de eerste twee maanden 75% van dit dagloon uitgekeerd, daarna 70%.

Ik wens je een fijne zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Manna likes this.
  3. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Onderzoek dienstverlening UWV Webcare

Beste Manna,

Kortgeleden heeft het UWV Webcare Team gereageerd op een bericht van je op dit forum.

Omdat wij onszelf willen blijven verbeteren vragen we jou om mee te doen aan een kort onderzoek. Het duurt ongeveer een minuut om de vragenlijst in te vullen en het is anoniem.

Je kunt aan het onderzoek meedoen door hier te klikken.

We stellen je hulp erg op prijs!

Met vriendelijke groet,
    Yvonne

UWV Webcare Team

Share This Page