WW aangevraagd en ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Nathalias, 14 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nathalias

Nathalias Actief lid

11 feb 2012
    227
    1
    16
    Goedemiddag,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vraag.
    Tijdens mijn zwangerschapsverlof heb ik te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd word. Ik zit dus officieel vanaf 1 Mei thuis en heb een WW uitkering aangevraagd. Deze word nu bekeken en moet hier nog bericht van krijgen.

Helaas gaat het op dit moment helemaal niet goed met mij en loop bij psychiater en psycholoog i.v.m. een postpartum depressie :(
    Een vriendin van mij gaf aan dat ik dit door moet geven aan het UWV omdat ik dan ziek gemeld word.

Dus ik heb zojuist gebeld, vind het al heel erg moeilijk om het er überhaupt over te hebben en het was een heel NAAR gesprek!

De vrouw die ik sprak leek niet te begrijpen waarom ik me ziek wilde melden en vroeg tot 2x toe wat een postpartum depressie te maken heeft met zwangerschapsgerelateerd ziek zijn....
    Daarnaast vond ze het ook nodig om meerdere keren te herhalen dat ik als ik ziek gemeld word verplicht ben om thuis te zijn en dus de deur niet uit kan gaan. Mijn zoontje is op dit moment bij iemand anders in huis omdat het hier thuis zo slecht gaat. Als ik word verplicht thuis te zitten en dus niet even naar buiten kan gaan voor afleiding/frisse lucht en het op bezoek gaan bij mijn zoontje, weet ik zeker dat het alleen maar slechter met mij gaat:(

Wat moet ik nu doen?!
    Bedankt voor reactie alvast. Ben er helemaal overstuur van:(

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nathalias,

Je geeft aan een WW-uitkering te hebben aangevraagd met als begindatum 1 mei.
    Tevens geef je aan dat je UWV gebeld hebt om jezelf ziek te melden.

Vanaf welke datum heb je jezelf ziek gemeld?

Heb je jezelf met terugwerkende kracht ziek gemeld per 1 mei, dan heb je geen recht op een WW-uitkering. Je bent namelijk dan niet in staat vanaf je eerste werkloosheidsdag betaald werk te accepteren. Je hebt mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering.

Heb je jezelf op een andere dag na 1 mei ziek gemeld?
    Tijdens de eerste 13 weken dat je ziek bent, houd je gewoon je WW-uitkering.
    Ben je langer dan 13 weken ziek, dan stopt je WW-uitkering en heb je mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering.

Hierop is een uitzondering. Als de verzekeringarts met je eens is dat je ziek bent ten gevolge van de bevalling , dan wordt de WW vanaf je eerste ziektedag afgesloten. Je ontvangt dan met terugwerkende kracht een Ziektewet-uitkering vanaf je eerste ziektedag.

De reden waarom je thuis moet blijven na je ziekmelding is dat UWV meestal binnen 48 uur contact met je opneemt.
    UWV wil namelijk weten hoe het met je gaat en wanneer je weer in staat bent om te werken.
    Met mijn collega bespreek je de klachten en kan je ook aangeven dat je een postpartum depressie hebt.

Actuele informatie over welke plichten je hebt wanneer je jezelf ziek hebt gemeld vind je hier en wanneer je ziek wordt met een WW-uitkering hier.

Ik wens je veel sterkte en beterschap.

Met vriendelijke groet,
    Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina