Binnenkort wordt onze dochter geopereerd. Het gaat om een opname van 2-3 dagen en ik vroeg me af wat mijn rechten omtrent zorgverlof nu zijn. Tijdens de opname moet ik er sowieso bij zijn, omdat ik borstvoeding geef en onze dochter geen liefhebber is van de fles en na de operatie (lipsluiting) waarschijnlijk helemaal niet. Daarna willen wij haar ook nog een weekje thuis houden. Daarnaast heb ik nog een andere vraag De operatie is verzet van 3 naar 18 april. Nu zou ik eigenlijk 2 april weer moeten beginnen, maar dat had ik verzet naar 12 april ivm de operatie en het kdv zou pas beginnen op 17 april. Nu zal ik waarschijnlijk wel 2 april moeten beginnen (haast geen vakantiedagen meer), maar wat is het nu niet kan regelen met de opvang voor die 2 weken? Alvast bedankt.
Beste Nelta, Het zwangerschaps- en bevallingsverlof en de ziektewet-uitkering zijn sociale verzekeringen voor werkneemsters. Je hebt recht op een ziektewetuitkering of op een verlofregeling als je vanwege jouw gezondheid niet kunt werken. Deze regeling geldt echter niet als je vanwege de gezondheid van je kindje niet kunt werken. Om die reden heb je vanwege de operatie van je kindje geen recht op een ziektewetuitkering of een langer verlof van UWV. Het betaald bevallingsverlof van UWV stopt dus op de eerder aangegeven datum (2 april). Of je vanaf die datum ook weer moet beginnen met werken kan ik niet beoordelen. Dat kun je het beste in overleg met je werkgever doen. Misschien heb je wel recht zorgverlof of ouderschapsverlof, waardoor je geen vakantiedagen hoeft op te nemen. Deze regelingen worden echter niet door UWV uitgevoerd, maar door de werkgever. Op deze website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over deze verlofregelingen. Ik wens jullie veel sterkte met de operatie. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Bedankt voor het antwoord. Ik begrijp inderdaad dat dit niet onder mijn zwangerschapsverlof valt. Ik wilde ook gebruik maken van kortdurend zorgverlof, dat lijkt mij het meest hiervoor in aanmerking komen, omdat ik op dat moment hoogstwaarschijnlijk de enige ben bij wie ze wil drinken. (flesje lukt pas sinds kort, maar nog niet van harte en met een wond aan haar lip vermoed ik dat daar toch wel even wat tijd in gaat zitten om haar dat weer te leren). Ik heb al contact opgenomen met mn werkgever, maar daar word ik van mijn leidinggevende naar P&O gestuurd en weer terug, zonder antwoord. Dus dat schiet niet echt op.
Beste Nelta, Als je er met je werkgever niet uitkomt, kun je bij de Rijksoverheid informatie krijgen over de regelingen. Postbus 51 is telefonische en via e-mail bereikbaar. Geeft je werkgever je niet waar je recht op hebt? Schakel dan juridisch advies in. Bijvoorbeeld via vakbond, rechtsbijstand of het Juridisch Loket. Ik hoop dat je via deze instanties tot een oplossing komt. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare