Goedemiddag! Op 26 juni 2015 is Dex met een spoedkeizersnede gehaald. Dit was 10 weken te vroeg. Nu werd mij verteld dat ik extra wazo kon aanvragen vanaf het moment dat Dex thuis kwam. Hij is op 15 augustus thuisgekomen. Ik begreep dat je vanaf het moment dat de baby thuis komt nog 10 weken verlof zou krijgen. Nu belde zojuist een medewerker mij terug van het Uwv met het antwoord dat ik geen recht heb op extra verlof aangezien ik tot 10 weken na de bevalling recht heb op een wazo uitkering. Nu is het mij niet duidelijk wat nou juist is. Graag hoor ik uw reactie hierop. Met vriendelijke groet, Myrthe Hofman
Beste Myrthe, Wat fijn dat je zoontje nu thuis is. Het is je niet helemaal duidelijk hoe het zit met verlenging van de WAZO. Ik wil je dit graag uitleggen. Het verlof duurt minimaal 16 weken. Als je zoon na de geboorte meer dan 7 dagen in het ziekenhuis moest blijven kan het verlof langer duren. Deze extra dagen worden als volgt berekend: 1. Kijk hoeveel dagen je zoon in het ziekenhuis heeft gelegen. Zijn het meerdere opnames dan tel je de dagen van deze opnames bij elkaar op. 2. Trek de eerste 7 dagen van de totale ziekenhuisopname af. 3. Van het resterende aantal opnamedagen tel je alleen het aantal dagen mee dat binnen je bevallingsverlof ligt. 4. Als je bevallingsverlof langer duurde dan 10 weken, (wat bij jou zo zal zijn omdat je zoon 10 weken te vroeg is geboren) dan trek je het aantal dagen dat je bevallingsverlof langer duurt dan 10 weken af van het aantal dagen dat je overhield bij stap 3. Dan heb je de extra dagen bevallingsverlof. Op de link die ik je hieronder geef staat dit ook uitgelegd met daarbij een rekenvoorbeeld. Je kunt hier berekenen of je recht hebt op extra dagen. Actuele informatie over de duur van de zwangerschapsuitkering als je kindje na de bevalling in het ziekenhuis ligt vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je reactie. Dex heeft in totaal 50 dagen in het ziekenhuis gelegen. 50-7 is 43. Klopt het dan dat ik 43 min 42 (6 weken) 1 dag extra zou betekenen? Ik hoor graag of bovenstaande berekening juist is. Haha, sorry ben niet zo'n held in deze dingen. Met vriendelijke groet, Myrthe
Beste Myrthe, Nou, volgens mij valt dat reuze mee hoor. Met de gegevens die je geeft klopt de berekening en zou je recht hebben op één extra dag. Voor uitleg over de berekening van de collega die je gebeld heeft raad ik je aan te bellen met 0900 9294. Dan kan er gekeken worden waar het verschil in zit. Indien nodig kan je dan nogmaals door de collega teruggebeld worden. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad bericht gehad dat ik geen recht heb op extra verlof. Volgens een medewerker van Rijksoverheid klopt dit niet, zij gaan dit dan ook uitzetten naar het ministerie van volksgezondheid. Hier de link naar de website van Rijksoverheid. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/hoe-lang-duurt-zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof Volgens hun berekening heb ik recht op nog een 6 weken extra. Ben benieuwd. Met vriendelijke groet, Myrthe
Bedankt voor je reactie Myrthe. Wat goed dat je het hebt uitgezet! Laat je ons even weten hoe het is verlopen? Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare