Hoi, Momenteel heb ik nog zwangerschapsverlof. Begin augustus loopt dit af. Ik werk op 1,5 uur afstand van huis. Dit maakt het lastig om werk te combineren met thuis. Daarom wil ik graag op zoek naar een baan in de buurt. Ik ben me al aan het solliciteren maar heb nog niets gevonden. Ik heb een jaarcontract tot april volgend jaar. Op deze pagina lees ik dat ik als werknemer ook initiatief kan nemen om het dienstverband met wederzijds goedvinden te beëindigen. Klopt het dat ik in dit geval wel recht heb op ww? Kam mijn werkgever dit ook weigeren zodat ik mijn ontslag moet indienen en geen recht heb op ww? Groet, Elisa205
Beste Elisa205, Je wilt weten of je ontslag kunt nemen met wederzijds goedvinden en of je werkgever dit kan weigeren. Wanneer je ontslag neemt met wederzijds goedvinden, zal dit op initiatief moeten gebeuren van je werkgever. Neem je zelf dit initiatief? Dan kun je als verwijtbaar werkloos worden beschouwd. Verder zal er geen dringende reden moeten zijn voor het ontslag. Zorg er voor dat je een conceptovereenkomst met je werkgever maakt waarin staat dat het contract met wederzijds goedvinden wordt beëindigd door je werkgever. Ook is het van belang dat je goede afspraken maakt over de financiële afhandeling van het ontslag. Bijvoorbeeld over de einddatum en de hoogte van een eventuele ontslagvergoeding. Laat deze overeenkomst dan eerst door iemand met juridische kennis controleren voordat je het ondertekent. Te denken valt aan het Juridisch Loket (0900-8020), rechtsbijstandverzekering, vakbond of advocaat. Ook zou je bij een van deze partijen je vraag kunnen voorleggen of je werkgever ontslag met wederzijds goedvinden kan weigeren en of reistijd van anderhalf uur wordt gezien als een dringende reden voor ontslag. Actuele informatie of je recht hebt op een WW-uitkering wanneer je ontslag krijgt met wederzijds goedvinden vind je hier. Ik wens je nog een fijn verlof en veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Martijn, Dank voor je snelle reactie en de tips. Ik zag dat ik de doorlink ben vergeten toe te voegen. Op deze pagina staat: U of uw werknemer stelt voor om het dienstverband te beëindigen. Daarom dacht ik dat werknemers ook het initiatief konden nemen tot ontslag met wederzijds goedvinden, of lees ik dat verkeerd? Groet, Elisa205
Beste Elisa205, Natuurlijk kun je bij je werkgever vragen om je contract met wederzijds goedvinden op te zeggen. Echter zal in de daadwerkelijke overeenkomst moeten staan dat het op initiatief gebeurd van je werkgever. Zie daarvoor het model beëindigingsovereenkomst punt 3.2 onder het kopje "De inhoud van de beëindigingsovereenkomst". Wanneer je anderhalf uur reistijd teveel vindt, zal er getoetst worden of dat een dringende reden is voor ontslag. Vaak zal dit niet het geval zijn, maar de instanties waar ik je naar verwees kunnen je inzicht hierin geven. Adviseert een jurist jou deze beëindigingsovereenkomst niet te tekenen en je tekent toch? Dan zou je door de beoordelaar van UWV als verwijtbaar werkloos kunnen worden beschouwd. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare