WAZO direct aan werknemer uitkeren.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sic, 16 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Hallo!

Na overleg met mijn werkgever hebben wij ervoor gekozen dat de WAZO-uitkering direct naar mij wordt overgemaakt door het UWV. Mijn vraag gaat over de premies die mijn werkgever normaal gesproken moet betalen aan de belastingdienst. Houdt het UWV deze nu in en zorgen die voor betaling naar belastingdienst.

Zijn er nog bepaalde dingen die anders zijn nu het UWV direct geld overmaakt naar mij ipv dat het loopt via mijn werkgever? En dan denk ik aan pensioen, vakantiegeld etc? Of werkt alles in principe hetzelfde, maar neemt UWV tijdelijk de rol van mijn werkgever over?

Ik ben benieuwd!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sic,

UWV berekent een bruto-uitkering. Wekelijks wordt een netto-bedrag aan jou overgemaakt. UWV betaalt dus de loonbelastingen.

De wekelijkse uitkering die je krijgt is inclusief 8% vakantiegeld. Over de periode dat je in de WAZO zit, bouw je via je werkgever dus geen vakantiegeld op.

De pensioenopbouw is tussen jou en je werkgever geregeld. UWV neemt de afdracht van pensioenpremies niet over. Wil je dat de pensioenopbouw tijdens je verlof wordt voortgezet, neem daarover dan contact op met je werkgever.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. Sic

Sic Bekend lid

17 dec 2010
    777
    691
    93
    Bedankt voor je duidelijke uitleg!