Alphahulp: ziek en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door tifa, 17 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tifa

tifa Bekend lid

6 jan 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Helaas heb ik met 26 weken moeten stoppen met werken ivm een groeiachterstand van mijn kindje. Ik werkte als alphamedewerker bij de thuiszorg, en werkte 4/5 dagen.
    Met 29 weken ben ik opgenomen in het ziekenhuis omdat ze het kindje eerder wilde halen. Gelukkig is dit niet gebeurt en ben ik nu nog steeds zwanger met 36 weken. Omdat mijn vliezen al gebroken zijn mag ik niet meer naar huis en dus ook niet meer werken.

Nu heb ik geprobeerd een uitkering aan te vragen, ivm ziekte in de zwangerschap maar deze kreeg ik niet omdat de thuiszorg aangaf dat ik als zelfstandige bij de mensen thuis werkte en alleen de organisatie via de thuiszorg gaat. Ik word wel door de thuiszorg organisatie betaald.
    Het uwv gaf aan dat ik ook dan recht heb op verlos of op een ziektewetuitkering.
    Hier bleef het echter bij omdat er verder niks gedaan kon worden en de situatie onduidelijk bleef.

Nu is het zo dat ik al sinds 26 weken niet meer werk en ook geen uitkering krijg, dit is voor mij niet meer op te brengen. Ik zal dus zo snel mogelijk na de keizersnede als ik ontslagen word uit het ziekenhuis weer aan het werk moeten om mijn huis te kunnen houden, en zal dan ook geen verlof hebben om voor de baby te zorgen en te herstellen.

Hoe zijn de regelingen hiervoor? Als ik zodra ik ontslagen word weer aan het werk zal moeten, heb ik dan recht op een tegemoetkoming van bijvoorbeeld kinderopvang?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste tifa,

Je wilt weten of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering en daaruit voortvloeiend zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO).

Je geeft aan vier dagen of meer te werken per week. Doe je dit werk minimaal vier dagen per week bij één huishouden? Dan ben je verzekerd voor de Ziektewet. Omdat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap kan de budgethouder voor jou een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Werk je minder dan vier dagen per week voor een huishouden? Dan betaalt jouw opdrachtgever jouw salaris nog zes weken door. Na deze zes weken kun je beroep doen op een Ziektewet-uitkering wanneer je daarvoor vrijwillig verzekerd bent.

Werk je als alphahulp bij meerdere budgethouders of zorgverleners? En doe je dit werk per huishouden minder dan vier dagen in de week? Dan word je gezien als zelfstandige. Je kunt je dan vrijwillig verzekeren tegen ziekte of arbeidsongeschiktheid. Dit kan bij UWV, maar ook bij een particuliere verzekeraar.

Ook heb je recht op WAZO als je minimaal vier dagen per week bij een en dezelfde budgethouder of zorgverlener werkt. Ook nu vraagt de thuiszorgorganisatie of budgethouder de WAZO voor je aan.

Je zegt dus in totaal vier dagen in de week te werken, maar niet of je dit werk voor een of meerdere huishoudens doet. Werk je bijvoorbeeld twee dagen in de week bij huishouden A en de overige twee dagen bij huishouden B, dan kun je beroep doen op de ZEZ-regeling.

Heb je jezelf vrijwillig verzekerd? Dan kun je naast ZEZ ook WAZO aanvragen. De hoogte van de ZEZ en de WAZO wordt bij elkaar opgeteld. Als het totaalbedrag hoger is dan jouw inkomsten, dan wordt het verschil ingehouden op de ZEZ-uitkering. Effectief ontvang je dus nooit meer dan wat je werkelijk hebt verdiend.

Kinderopvangtoeslag wordt geregeld door de Belastingdienst. Heb je daar vragen over dan adviseer ik je contact op te nemen met de Belastingdienst.

Heel veel gezondheid en voorspoed toe gewenst voor zowel jou als je kindje.

Actuele informatie over jezelf vrijwillig verzekeren als alphahulp vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. tifa

tifa Bekend lid

6 jan 2014
    512
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee niet bij 1 huishouden, het is namelijk zo dat mensen maximaal 3 uur per week zorg krijgen wat vergoed word.

Bedankt voor je antwoord, dan zal ik toch dezelfde week weer aan het werk moeten.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste tifa,

Graag gedaan!

Toch wil ik je nog wijzen op de ZEZ. Je geeft aan dezelfde week weer aan het werk te moeten. Wellicht ten overvloede (ik weet niet of je eroverheen hebt gelezen), maar je zou recht kunnen hebben op de ZEZ.

Als zelfstandige zou je jezelf vrijwillig kunnen verzekeren tegen ziekte en zwangerschap. Heb je geen vrijwillige verzekering? Dan kun je als zelfstandige via de ZEZ-regeling wél een beroep doen op een zwangerschapsuitkering.

Actuele informatie over de ZEZ vind je hier.

Ik wens je nogmaals heel veel sterkte de komende tijd.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina