WAZO en een aflopend contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door micky043, 19 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. micky043

micky043 Lid

19 sep 2014
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    Misschien kunnen jullie me helpen wat meer licht op de zaak te werpen. In juni ben ik bevallen van mijn zoontje. Mijn tijdelijke contract is half juli, dus tijdens de zwangerschapsuitkering, afgelopen. Het eerste gedeelte van mijn uitkering heb ik via de werkgever ontvangen.

Momenteel ben ik aan het berekenen of ik gekregen heb waar ik recht op heb. Ik had een min-max contract dus kreeg geen vaststaand salaris. Het uwv heeft mij te kennen gegeven dat mijn dagloon is vastgesteld op 75,93/ 76.42. Dit zou van maandag tot vrijdag betaald worden. Hoe kan ik nou uitrekenen wat ik van mijn werkgever had moeten ontvangen?

In juni zijn er bijvoorbeeld 21 dagen geweest waarover ik dagloon zou moeten krijgen. Ik kom dan uit op 1604,82. Het vakantiegeld zit hierbij inbegrepen dus als ik dit vermenigvuldig met 1.08 kom ik uit op 1476.42 bruto. Desbetreffende maand heeft mijn werkgever mij bruto €1144.29 betaald. Hierbij is hij uitgegaan van mijn minuren.

Het uwv heeft een dagloon bepaald op basis van een jaar voorafgaande aan de voorlaatste maand waarin mijn verlof is ingegaan. In deze periode heb ik gemiddeld 37.15 uur gewerkt. Na veel contact met mijn oudwerkgever heb ik deze zover dat deze, volgens hem, uitgaande van de 3 maanden voor ingang van het verlof 32,5 uur pw moet uitbetalen. Hierbij houden ze geen rekening met onregelmatigheidstoeslag en provisie terwijl deze wel deel uit maken van het svloon waarop het uwv mijn uitkering berekend heeft.

In juni krijg ik 191.22 bruto nabetaald. Uiteindelijk ontvangt mijn oudwerkgever dus 133.22 in juni en 245.11 bruto meer in juli dan aan mij uitbetaald wordt.
    Kan het kloppen dat mijn werkgever bruto over die 2 maanden 378.33 euro meer ontvangt dan ze mij betalen? Met andere woorden; Kan mijn oudwerkgever aan mijn zwangerschap verdienen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste micky043,

Jij hebt recht op het 100% van het dagloon van jouw WAZO-uitkering. Dit had je anders ook betaald gekregen wanneer je rechtstreeks door UWV betaald zou krijgen. Je kunt van je werkgever eisen dat hij jouw uitkering volledig aan jou uitbetaalt en niet een percentage ervan.

Ben je het niet eens met de betaling van jouw uren? En kom je er met de werkgever niet uit? Ik adviseer je dan contact op te nemen met het Juridisch Loket (0900-8020), vakbond, rechtsbijstandsverzekering of advocaat.

Ik wens je veel succes met deze kwestie.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. micky043

micky043 Lid

19 sep 2014
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    bedankt voor de uitleg. Ik ga hier verder achteraan.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan.
    Succes !

Deel Deze Pagina