Dag, Ik hoop dat jullie kunnen helpen met mijn vragen. Hieronder een korte schets van mijn situatie. Sinds deze week ben ik werkloos (geen vast contract na 3x een tijdelijk contract en mijn zwangerschapsverlof is afgelopen). Hiervoor werkte ik al jaren 32 uur per week in loondienst. Daarnaast heb ik een eenmanszaak; een webshop. Maar daar maak ik geen winst mee. De laatste drie maanden heb ik vanwege mijn verlof ook geen/amper uren gemaakt voor de webshop. Dit ga ik nu weer oppakken. Onze dochter gaat drie dagen per week naar de kinderopvang. Daar kregen wij een vergoeding voor. Ik zit nu dus zonder werk en ben wel aan het zoeken. Nu heb ik dus - voor de zekerheid - WW aangevraagd maar ik vraag mij een paar dingen af: - heb ik als 'werkloze' nu nog recht op kinderopvangtoeslag? - maakt het daarbij uit of ik wel of niet WW aanvraag (ik verwacht niet heel lang zonder werk te zitten, maar wil mijn dochter wel graag op de opvang houden) - welke rol speelt het feit dat ik een eenmanszaak heb in dit geheel voor wat betreft rechten/plichten en voorwaarden, ook al verdien ik daar niks mee? Mijn doel is om met zo min mogelijk inkomensverlies zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan, zonder dat ik mijn dochter van de opvang hoef te halen omdat ik dit niet meer kan betalen. Dank jullie wel alvast!
Beste Stella80, Wat vervelend dat je werkloos bent geworden. Ik snap goed dat je nu een aantal vragen hebt. Als ik het goed begrijp wil je graag weet of je nog recht hebt op kinderopvangtoeslag. Kinderopvangtoeslag is een toeslag die uitgevoerd wordt door de Belastingdienst. Ik kan je vraag daarom niet beantwoorden. Mocht je vragen hebben over het recht hierop dan adviseer ik je contact op te nemen met de Belastingdienst. Als je nog vragen hebt over een uitkering van UWV, dan hoor ik het graag. Ik wens je succes met het zoeken naar nieuw werk. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Nou, mijn vraag gaat vooral over de samenhang tussen die twee. En daarnaast over mijn recht op WW als zelfstandige. Ik vind het dan ook erg jammer hier zo doorverwezen te worden.
Beste Stella80, Zoals Mariël al aangaf wordt de kinderopvangtoeslag en het recht daarop door de belastingdienst beoordeeld/betaald. Er bestaat geen samenhang tussen het recht op kinderopvangtoeslag en het recht op WW. Hoe dit andersom is zou je aan de belastingdienst kunnen vragen. Uit je eerdere vraag was het ons niet duidelijk dat je ook wilt weten wat voor invloed je zelfstandige werkzaamheden hebben op een eventuele WW-uitkering. Mijn excuses daarvoor. UWV beoordeelt hoeveel uren je in een periode van 26 weken voor je werkloosheid aan je zelfstandige werkzaamheden hebt besteed. Het gemiddelde hiervan wordt vrijgelaten naast de WW-uitkering. Werk je meer dan deze uren als zelfstandige naast je WW? Dan worden deze uren worden deze extra uren definitief gekort op je WW-uitkering. Let op: deze kortingsregels gaan veranderen per 1 januari 2015. Actuele informatie over zelfstandige en daarnaast werkloos worden inclusief de nieuwe regels vind je hier. Ik wens je veel succes bij je sollicitaties. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare