Hallo UWV webcareteam, ik vind de tekst van artikel 12f Dagloonbesluit (zie hieronder) nogal onduidelijk en weet niet welk lid (1,2 of 3) van toepassing is. Situatie is als volgt; ouderschapsverlof sinds april 2015 (80%); nu opnieuw zwanger; zwangerschapsverlof gaat aansluitend aan ouderschapsverlof in omstreeks 4 maart 2017 referteperiode is dus 31 jan 2016- 31 jan 2017 (hele periode 80% loon) lid 1 is niet van toepassing want laatste aan ouderschapsverlof voorafgaande maand (maart 2015!) valt niet in referteperiode. lid 2 is niet van toepassing want na ouderschapsverlof aansluitend zwangerschapsverlof. Lid 3 is van toepassing Vraag 1: is dit juist? Vraag 2: zo ja, wat wordt bedoeld met overeengekomen loon? 100% of 80% = dat laatste is loon tijdens ouderschapsverlof Als ik het helemaal fout heb; kunt u uitleggen met welk loon rekening wordt gehouden in de referteperiode voor de WAZOuitkering in deze situatie; dus gehele referteperiode 80% loon door verlof en aansluitend zwangerschapsverlof. Op UWV site staat deze situatie niet (alleen de situatie van lid 1) Nog een vraag; er verandert toch niets aan de berekening in deze situatie met de aanstaande wijzigingen in het dagloonbesluit per 1/12/2016 en 1/4/2017 (als ik me niet vergis in de data). Alvast bedankt voor de uitleg. met vriendelijke groet M Artikel 12f. Loon in geval van ziekte of verlof tijdens een dienstbetrekking 1. Indien de werknemer in een aangiftetijdvak geen loon of minder loon heeft genoten in verband met verlof of omdat hij de bedongen arbeid niet heeft verricht in verband met ziekte, wordt bij de berekening van het dagloon, bedoeld in 12e, eerste lid, als loon in dat aangiftetijdvak in aanmerking genomen het loon, genoten in dezelfde dienstbetrekking of in de opvolgende dienstbetrekkingen als bedoeld in artikel 12c, derde lid, in het laatste aan dat verlof of die ziekte, voorafgaande en volledig in de referteperiode gelegen aangiftetijdvak, waarin die omstandigheid zich niet heeft voorgedaan. 2. Indien er geen voorafgaand aangiftetijdvak als bedoeld in het eerste lid is, wordt bij de berekening van het dagloon, bedoeld in artikel 12e, eerste lid, het loon in aanmerking genomen uit dezelfde dienstbetrekking of uit de opvolgende dienstbetrekkingen als bedoel in artikel 12c, derde lid, over het aangiftetijdvak direct na afloop van dat verlof of die ziekte, indien: a. dat aangiftetijdvak geheel is gelegen in de referteperiode; en b. de werknemer gedurende het volledige aangiftetijdvak in dienstbetrekking tot de desbetreffende werkgever stond. 3. Indien er geen aangiftetijdvak is als bedoeld in het eerste of tweede lid, wordt voor ieder in de referteperiode gelegen aangiftetijdvak waarin door de werknemer geen of minder loon is genoten in verband met de in het eerste lid genoemde omstandigheden, bij de berekening van het dagloon het per aangiftetijdvak geldende overeengekomen loon in aanmerking genomen.
Beste M, Zo te lezen heb jij je flink ingelezen in het dagloon besluit. Bij de berekening van het dagloon kijken wij naar de periode van 1 jaar. Heb je in deze periode ouderschapsverlof genoten dat aansluit aan het WAZO-verlof, dan berekenen wij het dagloon met het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof. Met vriendelijke groet, Jeroen UWV Webcare Team
Dus ik begrijp lid 3 van art 12 f is van toepassing en gedurende het refertejaar wordt gerekend met het overeengekomen loon zoals dat was voor ingangsdatum van het verlof. Graag ontvang ik bevestiging daarvan. Op basis van uw antwoord weet ik niet welk lid van artikel 12f van toepassing is en wat met overeengekomen loon wordt bedoeld. Excuses voor het doorvragen. met vriendelijke groet M