Hallo, Ik heb momenteel een ZW door zwangerschapsklachten die begonnen zijn toen ik nog een werkgever had. Deze heeft mijn contract niet verlengd, en ik werk momenteel niet terwijl ik mijn ZW ontvang. Straks krijg ik een WAZO. Daarvoor is de aanvraag al behandeld. Nu is mijn vraag; Als ik straks vóór mijn WAZO eindigd wel werk kan vinden, en een contract heb met een nieuwe werkgever, word de WAZO nog doorbetaald door de UWV (en zo ja voor hoelang na mijn bevallingsdatum)? Ik heb namelijk misschien wel werk gevonden voor na mijn verlof, maar mijn baas gaat mij natuurlijk in die periode niet alvast betalen zonder dat ik daadwerkelijk werk. Ik zou alleen wel graag het contract alvast willen, omdat dan mijn kind van 2 jaar naar de kinderopvang kan tijdens mijn verlof. Ik hoor graag hoe dit normaal in zijn werk gaat bij iemand die dus in de ZW loopt tijdens de zwangerschap zonder werkgever.. Alvast bedankt.
Hoi Chai, Wat fijn dat je uitzicht hebt op een nieuwe baan. Goed dat je uitzoekt wat een nieuw contract betekent voor je zwangerschapsuitkering. Volgens de arbeidstijdenwet mag je niet werken in de 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum en in de 6 weken na je bevalling. Jouw zwangerschapsuitkering loopt wel door als je gaat werken 6 weken na je bevalling. Het loon dat je verdient met het werken, trekken we niet af van jouw zwangerschapsuitkering. Na de bevalling heb je altijd recht op minimaal 10 weken bevallingsverlof. Ga je eerder aan het werk? Geef dit dan schriftelijk door aan UWV. Klik hier voor het postadres van WAZO. Met vriendelijke groet, Jantina UWV Webcareteam