Hallo UWV, Omdat mijn contract precies 4 weken voor mijn verlof is veranderd in minder uren valt mijn loon veel lager uit als dat ik de maanden daarvoor heb verdiend. De WAZO is dus berekend op mijn loon voordat mijn contract veranderde. Dit scheelt bijna 400 euro in de maand. Nu betaald UWV de WAZO aan mijn werkgever en betaald mijn werkgever mij door. Nu ben ik dus bang dat ze mijn 'nieuwe' salaris gaan overmaken en ik dus 400 van mijn wazo niet krijg. Maar ik heb dan toch recht op mijn volledige wazo? of heb ik alleen recht op salaris doorbetaling zoals het nu is? Groetjes, Leentje21
Beste Leentje21, Je wilt weten hoeveel je werkgever je moet betalen tijdens het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Je werkgever hoort jou de volledige WAZO-uitkering door te betalen. Het is immers jouw uitkering, niet die van hem. Mocht je werkgever je tijdens het verlof minder betalen dan UWV aan de werkgever betaalt, dan kun je dit verschil bij hem opeisen. Je kunt er ook voor kiezen om de uitkering rechtstreeks van UWV te ontvangen. Geef in dat geval met een wijzigingsformulier je rekeningnummer door. Overigens betaalt UWV de uitkering inclusief vakantiegeld. Als je bij je werkgever wel vakantiegeld opbouwt, zal je brutoloon in dat opzicht wel afwijken van de brutobetaling die UWV aan je werkgever doet. Ik wens je alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare