Wazo na ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door azucena, 9 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Hallo,

Ik heb hier al eerder vragen gesteld omtrent mijn uitkering(en).
    Hopelijk kunnen jullie mij nu weer verder helpen!

Vorig jaar april zijn we er achter gekomen dat ik zwanger was. Ik werkte toen (meer dan) fulltime. Ik had een 0-uren contract, maar werkte gemiddeld 40-45 uur in de week. Dit heb ik tot mijn 23ste zwangerschapsweek gedaan.

Met 23 weken zwangerschap ben ik opgenomen in het ziekenhuis. Ik heb toen een ziektewet uitkering ontvangen. Het bedrag daarvan was een gemiddelde van de afgelopen 12 maanden geloof ik. In die 12 maanden heb ik een paar maanden geen werk gehad/weinig gewerkt. Dit bedrag was dus niet heel hoog.

Met 30 weken ben ik bevallen en mijn WAZO zou toen in moeten zijn gegaan. Naar mijn idee en naar de informatie die ik toentertijd kon vinden, zou het bedrag van de WAZO gebasseerd moeten zijn op de laatste loonperiode vóór mijn ziekteverlof. Die maand had ik dus 40-45 uur gewerkt, waardoor mijn WAZO hoger zou moeten zijn dan de ziektewet.

Het bedrag bleef echter hetzelfde. Ik heb toen rond de 5 of 6 weken na de bevalling weer gebeld. Ik heb toen gevraagd of het klopte dat de WAZO hoger zou moeten zijn, volgens de telefoniste had ik gelijk. Zij zou het doorgeven en het zou geregeld worden.
    Even later werd ik terug gebeld dat het toch niet klopte, maar een duidelijke reden waarom kreeg ik niet.

Ik was het daar niet mee eens ;), dus heb nogmaals terug gebeld en weer mijn verhaal uitgelegd. 'Ja mevrouw, u heeft helemaal gelijk! De collega die u aan de telefoon heeft gehad begreep het denk ik niet. Ik zal het er met hem nog over hebben.' Afijn, alles geregeld dacht ik. Een dag later kreeg ik het restbedrag van de 6 weken niet ontvangen WAZO. Ik was dus blij en dacht dat het eindelijk geregeld was ;).

Een dag later kreeg ik echter een voicemail dat het niet klopte. Ik heb hier geen aandacht meer aan besteed, omdat ik het restbedrag ontvangen had en ik dacht dat het nu geregeld was.

19 December werd ik weer gebeld door het UWV. Er was een fout gemaakt waardoor mijn WAZO te laat in was gegaan. Ze moesten alles opnieuw gaan berekenen. En waarschijnlijk zou ik dan terug moeten betalen. De betalingen zouden voor nu in ieder geval stoppen. Ik had nog gevraagd of ze zouden bellen met de uitkomst. Maar dat is nooit meer gedaan en op een paar euro na heb ik nooit meer iets ontvangen! Ook had ik uitgelegd dat ik een paar keer eerder contact had gehad, omdat er iets niet klopte met de bedragen. Ze zouden mij wat laten weten ;).

Afijn, tot op heden heb ik dus nog niets gehoord en naar mijn idee klopt het gewoon nog steeds niet. WAZO en ziektewet worden op een andere manier berekend, dus het zou ook een ander bedrag moeten zijn, toch? Wie heeft er nou gelijk en heb ik nog recht op het restbedrag WAZO?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en jullie mij een antwoord kunnen geven!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste azucena,

Je wilt weten of je recht hebt op een hogere WAZO uitkering.

Omdat je bent bevallen nog voordat de uitkering is gestart ging je uitkering in op de dag na de geboorte en duurt 16 weken vanaf die datum.
    Was je voorafgaand aan je zwangerschapsverlof ziek als gevolg van zwangerschap?
    Dan wordt de hoogte van de WAZO anders berekend.
    In jouw specifieke geval kan er dus niet zomaar van worden uitgegaan dat de hoogte van de WAZO gebaseerd wordt op een loonperiode voor ingang van je Ziektewet-uitkering.

Ik heb helaas geen inzage in je dossier.
    Heb je hier vragen over en wil je liever niet alsnog hierover bellen met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294), adviseer ik je een brief te sturen naar:

UWV Uitvoering Ziektewet
    Postbus 57015
    1040CT Amsterdam

Vraag in de brief om uitleg over de berekening van je WAZO uitkering. Binnen 7 dagen ontvang je een reactie van de beoordelaar.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Ik wens je nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina