ZEZ uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lotte1986, 29 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een brief ontvangen dat ik de maximale ZEZ uitkering krijg. Maar hoe bereken ik nou precies hoeveel ik er aan over houdt? Het is tenslotte een bruto bedrag.

Ook hebben ze het over een x bedrag per dag. Maar Betaald het uwv per week, per 4 weken of per maand uit?

Ook zeggen ze dat de totale uitkeringsduur 16 weken is. Maar als ik later beval kan de uitkering langer duren. Dus je zou zomaar 18 weken verlof kunnen hebbe, of begrijp ik het dan verkeerd?

En moet ik het doorgeven zodra ik bevallen ben, zo ja hoe?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lotte1986,

Je hebt vragen over de hoogte, uitbetaling en duur van de ZEZ-uitkering.

Hoogte en uitbetaling

Je ontvangt een bruto ZEZ-uitkering. Op deze bruto uitkering worden loonheffing, premies sociale verzekeringen en bijdrage Zvw ingehouden. Het bedrag dat overblijft is de netto-uitkering die je ontvangt.

Je ontvangt na de betaling een specificatie waarop je kunt zien hoe hoog de bedragen zijn die op je bruto-uitkering worden ingehouden.

Je ZEZ-uitkering wordt per maand betaald.

Je kunt aan de hand van de volgende berekening wel de (bruto) hoogte van een volledige maandbetaling uitrekenen:

Dagloon ZEZ-uitkering x 21,75 (aantal dagen) x 100/108 = bruto maandbetaling

Duur

De ZEZ-uitkering wordt verlengd met de periode dat de baby later wordt geboren. Je kunt hierdoor inderdaad zeggen dat je langer verlof hebt.

Actuele informatie over de duur van de ZEZ-uitkering vind je hier.

Je wilt ook weten of je de bevallingsdatum dient door te geven.
    Als je bij een Nederlandse gemeente aangifte van de geboorte hebt gedaan, hoef je dit niet meer door te geven aan UWV. De gemeente zal het doorgeven aan UWV.

Woon je in het buitenland of beval je vóór het begin van je zwangerschapsverlof?
    Geef in dat geval dan wel je bevallingsdatum door.

Lees hier meer actuele informatie over de manier van doorgeven.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Dank voor uw reactie.

Nog een laatste vraag. Klopt het dat er op een uitkering meer loonbelasting wordt ingehouden dan dat je arbeid verricht?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#4 UWV, 31 mei 2013
    Laatst bewerkt: 31 mei 2013
    Beste Lotte1986,

In veel gevallen wordt er op een uitkering meer loonbelasting ingehouden.

Dit komt omdat op de meeste uitkeringen waaronder de ZEZ, geen sprake is van arbeidskorting.

Voor meer informatie over loonbelasting kun je het beste contact opnemen met de belastingdienst.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina