ziek en recht op verlof??

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door hopelessinlove, 18 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hopelessinlove

hopelessinlove Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.143
    0
    0
    Hallo,

Ik ben nu bijna 11 weken zwanger en heb afgelopen week in het ziekenhuis gelegen vanwege hypermesis gravidarum. Ik ben nu thuis maar zeker nog voor een dikke week ziek gemeld ivm verplicht rust nemen. Over anderhalve week wordt er gwekeken hoe en wat maar ik mag het niet overhaasten van de gynaecoloog ivm angst dat ik weer uitdroog.

Maar nu hoor ik van diverse kanten dat ik moet opletten met hoelang ik ziek ben omdat ik anders verplicht 6 weken voor de zwangerschap met verlof moet?! Ik vindt dit niet erg maar wil wel duidelijk. Echter ik kan hier nergens iets over terug vinden!

Wat zijn de regels hierover?

Alvast bedankt!!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Hopelessinlove,

De dagen dat je ziek bent in de periode van 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum worden tot het zwangerschapsverlof gerekend.

Met andere woorden: blijf je gedurende je hele zwangerschap (gedeeltelijk) ziekgemeld, dan begint het verlof inderdaad in week 34. Je hebt dan 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof.

Als je echter voor de 34e week van je zwangerschap weer volledig hersteld gemeld bent, je zelf mag kiezen wanneer het verlof begint. Dan mag het dus ook 4 of 5 weken voor je uitgerekende datum.

Actuele informatie over ziekte tijdens zwangerschap vind je hier.

Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige verdere zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina