waar heb ik recht op?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Miss86, 23 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss86

Miss86 Actief lid

18 feb 2014
    198
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi uwv

Ik ben zwanger van een tweeling en werk op de intensive care als IC Verpleegkundige. Waarschijnlijk ga ik qua buikomvang het niet redden om tot 34 weken te werken, daar zijn ze al op voorbereid maar ik had toch een aantal vragen;

- als ik 6 weken vooraf met verlof ga, gaan de 10 weken die je na de bevalling hebt dan in op de uitgerekende datum? Dit omdat ik waarschijnlijk bij uiterijk 37 weken ga bevallen.

- hoe zit het als mijn kindjes lange tijd in het ziekenhuis of in de couveuse moeten blijven? Een collega van me zei dat ik dan langer recht heb op zwangerschapsverlof.

- na je bevallingsverlof heb je recht op een maand onbetaald verlof om te verlengen. Als je twee kindjes krijgt heb je daar dan dubbel recht op? Bij ouderschapsverlof weet ik namelijk dat het wel zo is.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Miss86,

Je hebt enkele vragen met betrekking tot je verlof en wat er gebeurt na je verlof. Ik wil je graag verder helpen. Ik zet je vragen even op een rijtje.

Als ik 6 weken vooraf met verlof ga, gaan de 10 weken die je na de bevalling hebt dan in op de uitgerekende datum? Dit omdat ik waarschijnlijk bij uiterlijk 37 weken ga bevallen.
    Je verlof duurt minimaal 16 weken. Als je eerder gaat bevallen dat wordt er gekeken hoeveel verlof je al hebt gehad. Mocht je nog maar 3 weken verlof hebben gehad dan heb je na de bevalling nog recht op 13 weken bevallingsverlof.

Hoe zit het als mijn kindjes lange tijd in het ziekenhuis of in de couveuse moeten blijven? Een collega van me zei dat ik dan langer recht heb op zwangerschapsverlof.
    Ik hoop natuurlijk voor je dat alles goed verloopt en dat je met je kindjes niet lang in het ziekenhuis hoeft te blijven. Mochten ze toch langer dan 7 dagen in het ziekenhuis moeten verblijven dan is het mogelijk dat je verlof langer duurt. Kijk hier hoe de duur van je verlof dan wordt berekend.

Na je bevallingsverlof heb je recht op een maand onbetaald verlof om te verlengen. Als je twee kindjes krijgt heb je daar dan dubbel recht op? Bij ouderschapsverlof weet ik namelijk dat het wel zo is.
    Stel deze vraag aan je werkgever. UWV is niet juridisch bevoegd. Ik weet niet wat jouw rechten zijn in het nemen van onbetaald verlof.

Actuele informatie over het zwangerschaps- en bevallingsverlof vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina