Hallo, Ik zal mijn situatie beschrijven. werk vanaf 1-11-2011 voor 36 uur p/w. daarvoor had ik 8 maanden ww. Mijn contract is reeds 2x verlengd bij mijn huidige werkgever. mijn contract zou 1-6-2012 aflopen en verlengd tot 31-12-2012, hierna moesten ze echt afscheid nemen van mij, maar ze hebben het kunnen rekken tot aan mijn verlof beginnend op 3-5-2013 om mij een beetje tegemoet te komen. ik weet dat ik recht heb op wazo. maar hierna ben ik werkloos en moet ik een baan zoeken. ervan uitgaande dat dit niet zo snel lukt, heb ik dan recht op een ww en zo ja voor hoe lang en wat is hier de hoogte van? alvast bedankt grt
Beste Lailay, Je wilt weten of je recht hebt op een WW-uitkering en wat de duur en hoogte zal zijn. Als je werkloos wordt kun je een WW-uitkering aanvragen. Je hebt recht op WW als je in de 36 weken voordat je werkloos werd ten minste 26 weken hebt gewerkt. Je ontvangt dan een basis-WW van 3 maanden. Heb je in de afgelopen 5 jaar minstens 4 jaar gewerkt? Dan heb je recht op verlenging van je WW-uitkering. Hoe lang je WW ontvangt is afhankelijk van je totale arbeidsverleden. Alle jaren waarin je minstens 52 dagen hebt gewerkt geven recht op 1 maand WW. Er is wel een maximum van 38 maanden. De hoogte van je WW-uitkering is afhankelijk van het dagloon wat UWV berekent. Het dagloon is het SV-loon dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos werd, gedeeld door 261 werkdagen. Je kunt ook zelf via de rekenhulp van UWV een berekening maken. Ik raad je aan om sowieso de aanvraag te doen. Je kunt de WW één maand voordat je werkloos wordt (de eerste dag dat je beschikbaar bent om te werken, maar geen werk hebt) aanvragen. Dat kan via www.werk.nl Je kunt je hier ook inschrijven als werkzoekende. Je hebt voor de inschrijving en aanvraag wel een geldige DigiD code nodig. Actuele informatie over het recht, duur en hoogte van de WW-uitkering vind je hier. Ik wens je een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare