wazo uitkering onregelmatig werk

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by snvg, Aug 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. snvg

snvg Nieuw lid

Aug 19, 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Op 14 oktober ben ik uitgerekend.
    Ik wil 4 weken voor de uitgerekende datum stoppen met werken het liefst.
    Vanwege ziekte en onregelmatige uren heb ik de afgelopen 3 maanden minderen gewerkt dan normaal onder een 0-uren contract.

Ook ben ik pas sinds mei 2013 werkzaam bij mijn huidige werkgever.
    Hoe wordt mijn wazo-uitkering dan berekend. Ik werk deze maand (juli/aug) juist mijn volle uren per week over welk salaris wordt de berekening gemaakt dan?
    Worden de weken dat ik ziek was meegeteld? En mijn vorige werkgeversloon ook?

Bedankt voor het antwoorden alvast.

Mvg,

Sherida

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Sherida,

Je wilt graag weten hoe de hoogte van je WAZO wordt vastgesteld.

UWV gebruikt het Sociale Verzekeringsloon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je zwangerschapsverlof begon. Het gaat dan om een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan uw zwangerschap- en bevallingsverlof.

Werkte je korter dan een jaar bij deze werkgever?
    Dan gebruiken we alleen de periode die je bij de werkgever in dienst was.
    Het SV-loon wordt in beide situaties gedeeld door het aantal werkbare dagen in die periode.
    Bij één jaar is dit 261.

Wat betekend dit voor jou?
    De periodes die je ziek was en loondoorbetaling bij ziekte hebt tellen mee.
    Heb je geen loondoorbetaling bij ziekte ontvangen?
    Dan is het geen oproepperiode en geldt alleen het inkomen dat je verdiend hebt.

Het salaris van je vorige werkgever telt niet mee.

Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. snvg

snvg Nieuw lid

Aug 19, 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

Bedankt voor je reactie.
    Ik volg het gedeeltelijk toch lijkt het dat ik hierdoor minder krijg doordat ik geen loondoorbetaling had bij ziekte. Ik krijg alleen uitbetaald naar de werkelijke gewerkte uren en krijg geen ziektegeld dit staat in het contract.

Ik ben dus 4 maanden werkzaam bij de huidige werkgever dit betekend dan volgens mij dat het SV loon over die volledige 4 maanden wordt gedeeld door 21,75 per maand.
    Waarom wordt de laatste werkmaand niet meegerekend hierdoor valt de uitkering nog lager uit voor mij.
    Ook heb ik in mei en juni WW ontvangen van mijn vorige werkgever wordt deze WW meegerekend bij de WAZO? Deze WW kreeg ik bovenop het salaris ivm urenverlies.

Sorry voor de vele vragen maar ik stress enorm over mijn inkomen straks en of ik rond kom.

Groet,

Sherida

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#4 UWV, Aug 20, 2013
    Last edited: Aug 20, 2013
    Beste Sherida,

De periode waarover de uitkering wordt berekend is wettelijk vastgesteld. Dat is de periode tot de voorlaatste maand voordat het verlof ingaat.

Vanuit je gedeeltelijke WW-uitkering heb je alleen recht op WAZO als je WW is geëindigd in de periode van 10 weken voor je uitgerekende datum. Aangezien je in juni WW had, en 14 oktober met verlof gaat, kun je op basis van de WW geen WAZO-uitkering krijgen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je alvast een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page